Anmeldelse: brugte Cher ‘ s Charlotte-udstilling nok tid på Cher?

“jeg tøver med at fortælle dig min alder,” fortalte Cher den næsten udsolgte skare på charlottes Spectrum Center tirsdag aften, men hun tøvede kun i cirka to sekunder, før hun sprang det ud: “tooghalvfjerds!”

selvfølgelig er et tal, der er højt, meget lettere at eje op til, når man ser halvt ud, mens man bærer, siger et tøj bestående af en rød paryk, en tiara, platinstøvler og tråde af glitrende kostume perler, der dækker op … nå, ikke meget, som det viser sig. Eller et ensemble med skulderlangt bølget sort hår, der spildes på en kropsdragt med en Halsudskæring, der bare fortsætter med at kaste.

det er også nemmere at eje op til, når du stadig kan bælte ud en pop-rock klassiker som “hvis jeg kunne vende tilbage tid” med så meget magt og entusiasme som du kunne, da det først kom ud 29-1/2 år siden.

Klik for at ændre størrelse

faktisk, hvis Cher virkelig kunne vende tilbage tid, ville hendes forestillinger sandsynligvis se stort set ud som den, vi så her på tirsdag-tungt på kostumeændringer (jeg mistede sporet efter omkring syv eller otte); på arkivoptagelser (videocollager, der fremhæver en årtiers spændende karriere inden for både musik og film); og på skuespil (undgår generisk pyro og konfetti til iøjnefaldende prangende sæt og kostumer, som dem, der bruges til at skabe det “Gladiator”-agtige tema for “kvindens verden” og “stærk nok” og det “Aladdin”-agtige motiv for “Gayatri Mantra” og “alt eller intet”).

CLT_CHER_14.JPG
Cher smiler, da hun sænkes ned på scenen for at begynde sin optræden på Spectrum Center i Charlotte tirsdag. Jeff Siner [email protected]

men der er bestemt fordele og ulemper ved denne type tilgang.

masser af Cher-fans elsker Cher-koncerter, fordi de vil se hundrede forskellige frisurer og hundrede forskellige hårfarver og hundrede forskellige tøj, der fremhæver hendes figur på hundrede forskellige måder. De vil have en produktion, der ser ud til at passe lige ind på Cæsars Palads, komplet med Cher, der kommer på scenen, der kører på en animatronisk elefant med glødende øjne og stødtænder.

de vil have den nostalgi, der kommer fra at se hende yukking det op med Sonny i klip fra deres gamle “Comedy Hour” TV-serie, og endnu mere chancen for at hoot på skærmen, mens hun barks ud mindeværdige linjer fra hendes mest ikoniske film. (Selvom jeg vil vædde mere end et par fans var fast på navnet på den, der fik den største jubel tirsdag; for dem, der holder score hjemme, “jeg beder ikke. Ved du, hvorfor jeg ikke tigger? Fordi jeg er en F – – – – – – Oscar-vinder!”er fra 2003′ s “Stuck on You”, som også medvirkede Matt Damon og Greg Kinnear.)

Hvad er ulempen ved alle disse kostumeændringer, alle disse montager under kostumeændringerne, alle de smukke Aerial silk og hoop demoer, de peppy backup-danser rutiner og slibesolo af grin-happy lead guitarist Joel Hoekstra? De tager tid. De er sjove, men de tager tid. Og i en serie, der flyver forbi i 93 minutter og spænder over kun 16 sange — hvoraf seks er covers, herunder tre af Abba — det giver ikke meget tid til Cher at gøre Cher.

(forresten er der intet galt med Cher at gøre Abba. Faktisk,” Vandloo “og” SOS “var energiske højdepunkter, og” Fernando ” et skinnende udstillingsvindue for hendes stemme. Men i dette tilfælde kom de uden tvivl på bekostning af hendes egne 70 ‘ ers hits, som “Gypsys, Tramps & Thieves”, “Half-Breed” og “Dark Lady.”Hvis du er ærlig, Cher fans, hvilket ville du hellere have hørt?)

den anden ting, der er værd at tale om her, er den 15-minutters monolog, hun gjorde tidligt i forestillingen, hvilken … det tog 15 minutter.

det kunne let ses som yndig — Cher er Cher, skyder fra hoften, kaster filteret til side og spinder et garn om glæderne og smerterne i den tid, hun blev 40 år, en der involverede hendes bedste ven Paulette Hyell, sen Studio 54 medejer Steve Rubell, tidligere flamme Robert Camiletti, “hekserne i Østvagt” direktør George Miller, Jack Nicholson og David Letterman.

CLT_CHER_07.JPG
Cher fotograferede under sin åbning på Spectrum Center i Charlotte tirsdag. Jeff Siner [email protected]

så igen kunne denne historie lige så let ses som forvirrende. Hun mistede sin plads et par gange. Hun mumlede også en variation af F-ordet (for at beskrive Miller, som hun siger kaldte hende “for gammel” og “ikke seksuel”), faldt to variationer af S-ordet, kaldet Letterman an —hole (halvt sjovt, to gange) og brugte et ord, der rimer med heks i både dens ental og flertalsformer.

bandeord ville ellers ikke være bemærkelsesværdigt for hende, bortset fra at to nætter tidligere, hun voldsomt undskyldte på kvidre for forbandelse under en vis på Raleigh PNC Arena.

Åh ja, en anden ting om hendes monolog: det fortsatte i 15 minutter.

I endelig begyndt at pakke det op, Cher sagde: “så det var dengang, og jeg var 40, og det er nu, og jeg er ikke 40 længere,” med “Jeg er ikke 40 længere” kommer ud i en sing-songy stemme. Publikum brølede, da hun kiggede rundt spørgende. “Jeg forstod aldrig, hvorfor folk klapper (for det), undtagen den anden aften lå jeg der, og jeg tænkte:” jeg tror måske, de klapper, fordi jeg stadig er her.'”

hun har sandsynligvis ret.

selvom Cher har spøgt med, at afskedsturene fortsætter med at komme, kan hun også lide at joke, at dette er det: “Hej, jeg er 500, der kommer ikke mere, OK?, “sagde hun, før hun startede i en perfekt duet af “I Got You Babe” (med den afdøde Sonny Bono, der sluttede sig til hende via en storskærmsvideomonitor), der reducerede mindst en person i nærheden af mig til tårer.

det er øjeblikke som dem — dem der balancerer humor og hjerte — når Cher, på 72, stadig virkelig skinner.

så selvom jeg gerne ville have set hende på scenen lidt mere og at have hørt hende synge lidt mere og måske vandre lidt mindre, kan jeg forsikre dig: Jeg føler mig temmelig heldig at stadig få chancen for at se og høre hende overhovedet.

CLT_CHER_16.JPG
et bredt skud af scenen under chers “her går vi igen” viser tirsdag aften i Charlotte. Jeff Siner [email protected]

chers sætliste