Episode anmeldelse: Columbo Etude i sort

17. September 1972 markerede ‘ Mac ‘s tilbagevenden’, for ikke at nævne bilen, cigaren og de ekscentriske manerer. Yessir, Columbo var tilbage i en meget forventet anden sæson, syv måneder efter sæson 1 afrundet.

tv-serie line-ups kom ikke meget stærkere. Deltagelse i Peter Falk var skærmikoner John Cassavetes og Myrna Loy, såvel som den fremtidige superstjerne Blythe Danner. Selvom serieskabere Dick Levinson og Bill Link var flyttet ovenpå, episoden blev skrevet af Steven Bochco; hjernen bag mord ved bogen.

så langt så godt, men lever Etude i sort op til hype? Lad os anvende vores boutonnieres, bladre gennem vores hundenavns ordbog, og buste vores MASSIVE robotledende armbevægelser ud for at finde ud af, om det vil være en stående ovation eller en jubel ved episodens afslutning…

løjtnant Columbo: Peter Falk
Benedict: John Cassavetes
Myrna Loy
Jennifer velkommen: Anjanette kommer
Paul Rifkin: James Olson
Vilhelm: James McEachin
Audrey: daggry ramme
hus dreng: Pat Morita
og indføre… hund!
instrueret af: Nicholas Colasanto
skrevet af: Steven Bochco
Score af: Dick de Benedictis

Episode synopsis – Columbo etude i sort

musikalsk Maestro Benedict (John Cassavetes) har et problem – og et, der truer hans glitrende karriere som berømthedsdirigent. Han har kæmpet med lår-afslørende pianist Jennifer Velles, der mener, at deres primære kærlighed vil give større næring til Benedicts sjæl end hans ‘sikre’ ægteskab med Janice (Blythe Danner) og millioner af dollars sagde ægteskab giver ham ret til.

dæk lårene, strumpet! Dette er en familieudstilling…

Jennifer-tydeligvis ikke en god dommer af tegn – er forkert. Benedict udklækker et uhyggeligt plot for at slippe af med den elfenbenklingende trouble-maker. Efter at have forladt sin Jag i en snavset mekanikerbutik får Benedict en lift til skålen med kone Janice for at begynde sin forberedelse til aftenens symfoni.

efter at have Bosset et par underlinger rundt, går Benedict tilbage til sit omklædningsrum for en lur. Og når vi siger ‘lur’, hvad vi virkelig mener er iskold, overlagt mord. Før drabet har Benedict dog noget arbejde at gøre. Han har allerede forfalsket en selvmordsbrev fra Jennifer, så iført en utrolig iøjnefaldende og mindeværdig forklædning af en lang beige trenchcoat og store solbriller, Benedict tager ud af skålen og løber – i bred dagslys ikke mindre – tilbage til bilværkstedet.

“Musical maestro Benedict har boltret sig med låret-afslørende pianist Jennifer Velles.”

han kommer ind via et vindue med det mest rangerende toilet i TV-historien og springer med tillid ind i sin ekstremt iøjnefaldende og mindeværdige Jaguar, som han kører til Jennifer ‘ s hus og parkerer bogstaveligt talt rundt om hjørnet. Nævnte jeg allerede, at alt dette sker i bred dagslys? Benedict har bolde, jeg giver ham det…

ind i huset, Benedict pashes med Jennifer, som giver ham et ultimatum: fortæl din kone om os, eller Jeg vil! Han forsikrer hende om, at han vil bryde de dårlige nyheder til Janice ASAP, og opgaver Jennifer med at spille en hjertevarmende dity på klaveret. Som hun forpligter, Benedict vikler et tungt askebæger i en klud og ure hende rundt om svenskens bagside med det. Han har 99 problemer, men Jennifer er ikke en af dem længere…

Benedict planter den falske selvmordsbrev i Jennifer ‘ s skrivemaskine, løfter sin halte ramme ind i køkkenet og tænder ovngas for at få det til at se ud som om hun tog sit eget liv. Han returnerer derefter sin bil til garagen, tilsyneladende ikke overvejer kilometertælleren vil vise kilometertal stigning.

han er behiiiiind yooooou!

den perfekte forbrydelse? Næppe, Maestro. Mens du løfter Jennifer ‘s ramte ramme fra klaveret, Benedict’ s boutonnier – en fortællende lyserød nellike-er faldet på gulvet. Han har ikke bemærket det, og det er det eneste, der kan binde ham til scenen (hvis du udelukker forklædning, bilkørsel, værkstedsindbrud osv.osv.). Vil det komme tilbage for at hjemsøge ham?

Timepas… sikkert tilbage ved skålen informeres Benedict om, at en af hans musikere ikke har dukket op til koncerten. Hvem? Ingen andre end Jennifer, selvfølgelig. Flyver ind i et temperament, Benedict beordrer en øjeblikkelig ændring af koncertprogrammet, mens han raser over Jennifer ‘ s manglende pålidelighed. Hans egen evne til at rejse hendes telefonnummer fra spidsen af tungen advarer sin kones mistanke, selvom, der kæmper for at bevare sin tro på sin mand resten af episoden.

det er nu, at løjtnant Columbo kaldes til handling. Han er hos dyrlægen for at få et skud til sin nye hund – en sløv bassethund, han reddede fra pundet – når han modtager en indkaldelse for at komme til Jennifer ‘ s hus, hvor hun er fundet død.

“alt hvad han gør er søvn og savle”: ‘hund’ debuterede i Etude i sort

selvom alle tegn peger på et selvmord, generer små ting straks Columbo. Hvorfor ville nogen så talentfuld og smuk ønsker at tage sit eget liv? Og hvis hun elskede sin kæledyrskakatoo så meget, hvorfor skulle hun også lade den dø af gasforgiftning?

fremkomsten af Benedict i huset giver også noget stof til eftertanke for Columbo, da han er vidne til, at maestroen henter en blomst fra gulvet nær klaveret og fastgør den til hans revers. Benedict hævder, at det faldt af, da han fjernede sin frakke der og da. Hvis Columbo ved andet, siger han det ikke, selvom det ikke er den slags detaljer, der normalt undslipper ham.

scenen er oplivet yderligere som drunk trompetist Paul – en tidligere elsker af Jennifer ‘ s – snubler på scenen, braying om, hvordan der er ingen måde Jennifer ville tage sit eget liv. Den legendariske plot er godt og virkelig fortykkelse.

resterende ubemærket ser ikke ud til at være blandt Benedicts stærke punkter

da Columbos undersøgelser fortsætter, falder vi ind i det samme dejlige mønster, som serien så fortryllede os med i Sæson 1. Løjtnanten fastgør sig til sin mistænkte og søger sin (ofte latterlige) mening om alle sager i sagen og er der hver gang Benedict vender sig om og forstyrrer ham i bilhaven, i hans hjem og på hans arbejdsplads.

han søger endda hjælp fra en usandsynlig kilde: unge Audrey, Jennifer ‘s for tidlig nabo nabo (for’ for tidlig ‘læse’irriterende’). Hun siger, at hun kan identificere Jennifers kærlighedsinteresse, der er nogen fra orkesteret. Sensing triumf, Columbo pisker hende sammen til en orkester session. Kan hun identificere Jennifers elsker? Du vedder på, at hun kan! Kun vittigheden er på Columbo denne gang, som Audrey IDs drunkard Paul i stedet for Benedict.

“løjtnanten får et af hans varemærke heldige pauser, når han vender tilbage til dyrlægen for at få et boosterskud til hunden.”

løjtnanten giver dog ikke op så let, og han får en af hans varemærke heldige pauser, når han vender tilbage til dyrlægen for at få et boosterskud til hunden. En genkørsel af Benedict-koncerten fra den foregående uge er i luften, og den snu detektiv er endelig i stand til at låse ind på nogle hårde beviser.

Columbo kalder Benedikterne til optagestudiet for at se nogle videobånd fra den forrige koncert. ‘Se!’påpeger han under en fryseramme. Benedict har ikke en blomst i sit revers under koncerten.

så hvad, kommer svaret fra Benedict. Jeg har ikke altid en på. Men du hentede en fra gulvet hos Jennifer, påpeger Columbo. Det er dit Ord mod mit, svarer Benedict, og det kan jeg slet ikke huske.

“jeg elsker dig.”Benedicts gribende afskedsord til kone Janice

hvad med dette, siger Columbo, blinkende optagelser af Benedict, der talte til medierne i kølvandet på, at hendes død blev afsløret. En anden fryseramme viser tydeligt en nellike i hans revers. Hvor kom det fra? Når Janice nægter at sikkerhedskopiere Benedicts påstand om, at hun fastgjorde det på ham lige efter koncerten, er spillet op. Hviskende kærlighedsord i sin kones øre hilser Benedict Columbo og tillader sig at blive eskorteret ned ad byen.

efter at have sørget for, at fru Benedict bliver taget hånd om, tager Columbo plads for at se den fulde genkørsel af koncerten, når credits ruller…

Etude i Blacks bedste øjeblik: spisepinde i skålen

måske vil Columbo deputere for Jennifer Velles ved den næste koncert?

intet slår den enkle fornøjelse at se Columbo hengive sig til nogle frække spisepinde-handlinger i en øde skål.

ikke kun er det charmerende i sig selv, men øjeblikket fører også til en lækker, udvidet hypotetisk debat mellem løjtnant og Benedict om, hvorvidt maestroen kunne have begået forbrydelsen, og slutter med Columbo, der knuste Benedicts imprægnerbarhed ved at afsløre, at hans overordnede lader ham undersøge sagen som et drab. Der er endda en klassisk ‘bare en ting mere…’ kastet ind for godt mål. Dejlige ting …

Min tage på Etude i sort

efter at have canvassed mange fan ‘ s mening om sagen over en årrække, er jeg fuldt ud klar over, at Etude er værdsat af en høj procentdel af Columbo fans. Mange vurderer det endda som deres eneste yndlingsepisode. Så, det er med en dæmpet stemme og skyldig hjerte, som jeg må afsløre, at jeg ikke kan lide det så meget. Hvis jeg ikke straks har mistet din respekt og opmærksomhed, er jeg taknemmelig. Og hvis du vil høre mig ud, Jeg vil oplyse min sag.

Etude i sort markerede den første episode (piloter udelukket) med den længere 90+minutters køretid, hvilket ville have været 2 timer på netværks-TV inklusive annoncer. Sæson 1 episoder løb i cirka 75 minutter hver (90 minutter med annoncer) og var næsten alle perfekt tempo. Men Columbo var sådan et hit, netværket, NBC, insisterede på nogle længere episoder for at maksimere annonceindtægterne.

NBC havde brug for de ekstra annoncepauser for at hjælpe med at betale for Cassavetes ‘ udseendegebyr

mange Columbo purister, mig selv inkluderet, mener, at flytningen var en fejltagelse. Det førte til udbredt polstring ud af scener i de længere episoder. Historierne havde en tendens til at synke og potentialet til at miste seernes opmærksomhed. Det er ikke tilfældigt, at få af mine personlige top 10 Columbo-episoder er ‘lange’.

og mens Etude var den første af disse længere episoder, lider den mindre end nogle, der fulgte den, fordi Etude i modsætning til efterfølgende lange episoder oprindeligt var beregnet som en transmission med regelmæssig længde. Faktisk blev den 75-minutters version sendt i Canada, før et udvidet snit blev foisted på amerikanske publikum, men mens der er nogle scener tilføjet til polstring, er scenerne selv ikke blevet polstret ud. Det er en vigtig skelnen.

i senere episoder blev det klart, at der ikke altid var nok materiale til at retfærdiggøre den længere driftstid. Så scener, der kunne have været kørt igennem, blev trukket ud til n ‘ te grad. Tænk på Carsinis realtidsbilmanøvrering i enhver gammel havn i en Storm; den endeløse garageundersøgelsesscene i kandidat til kriminalitet; og den pinefulde vente på computeren printer i motion i dødsfald.

“Etude in Black er uden tvivl den mest ambitiøse episode siden Ransom for a Dead Man.”

disse episoder er beskadiget af den længere driftstid, fordi scener bliver en boring – noget der stort set undgås i Etude. Selvom det er let at identificere scener i Etude, der ser ud til at være tilføjet senere, er de faktisk ikke dårlige i sig selv. Scenen, hvor Columbo falder ind på Benedict i sit eget hus, er et godt eksempel. Det er et klassisk foruroligende træk fra løjtnanten, besøger sit stenbrud i deres egen baghave, mens han aldrig stiller et enkelt spørgsmål, der er relevant for sagen – og forlader med en autograf til sin kone.

scenen spiser mere end fem minutter uden tilsyneladende at udvikle plottet overhovedet. Det er sjove ting, men det er ikke strengt nødvendigt – og var ikke en del af den originale historie. Cassavetes ‘ kortere hårklipp er et bevis på, at det bliver filmet uger senere og skåret ind for at støde op i driftstiden.

Undskyld mig, men hvad betalte du for den klipning?

jeg har aldrig set den kortere version af Etude, men forfatteren Bochco og Falk selv indrømmede begge, at den ekstra driftstid ikke gjorde det nogen tjeneste. Jeg finder det en episode, som jeg kæmper for virkelig at forpligte mig til i hele varigheden. Stadig, dens længde er ikke den eneste grund til, at Etude forbliver på kanten af mine Columbo-favoritter. For mine penge er den centrale ledetråd bare ikke overbevisende nok. Jeg tror ikke, Benedict ville falde ind på beviserne for reversblomsten. Jo da, det ser ikke godt ud, men det mangler at fordømme ham.

jeg sammenligner det med mord ved bogen. Ken Franklin kunne have talt sig ud af den løsning om et sekund. På samme måde havde Benedict en vej ud. Fordi han ofte bærer en nellike og lige havde taget sin frakke af, han kunne simpelthen have antaget, at den på gulvet var hans og tog den op. Det kunne sandsynligvis tilhøre en anden og kunne have været droppet meget tidligere.

vi lærer senere, at nellikerne er en sjælden type, der dyrkes specielt til Benedict af sin kone i deres have. Jeg tror, at dette punkt kunne have været arbejdet videre. Det ville have været let for manuskriptet at inkludere en henvisning til, at disse særlige nelliker var helt unikke for regionen, og at den, der blev fundet på gerningsstedet, kun kunne være kommet fra Janices have. På den måde ville Benedict have langt mindre plads i en domstol. Hans indrømmelse af skyld virker for praktisk en måde at papirere over denne temmelig svage gotcha, hvilket giver en utilfredsstillende finale.

“for mine penge er den centrale ledetråd bare ikke overbevisende nok. Jeg tror ikke, Benedict ville falde ind på beviserne for reversblomsten.”

med carnation clue i tankerne, jeg fremsatte en fristende alternativ sti, som episoden kunne have fulgt for at føre til en meget mere fordømmende anklage mod Benedict. Den faldne blomst på gerningsstedet ville forblive central-men i dette tilfælde ville Benedict ikke vende tilbage til gerningsstedet for at få det, i stedet for ikke at bemærke hans tab. Hele symfoniorkesteret ville normalt bære lyserøde nelliker, og Benedicts fravær på koncertoptagelser ville advare Columbo om hans potentielle skyld.

men uden at kunne kontrollere, at alle i orkesteret havde en blomst, ville løjtnanten forblive usikker på morderens identitet, indtil en nærmere undersøgelse af blomsten afslørede, at den var en særlig slags – den slags, der kun blev dyrket af Janice Benedict specifikt til sin mand. Det ville absolut binde Benedict til gerningsstedet, mens du trækker tæppet helt ud under ham i slutningen af episoden. Selvom det ville have krævet en betydelig omarbejdning af scriptet, tror jeg, at dette scenario kunne have fungeret godt.

nellike-ledetråden undlader at blomstre fuldt ud * titter*

noget andet, der måske kunne have været strammet op, var Benedicts hensynsløse tilgang til at oprette mordet. For at vi ikke glemmer, tager han en masse chancer for at komme til Jennifer ‘ s hus fra skålen, iført et ekstremt iøjnefaldende tøj, da han joggede rundt i dagslys og derefter parkerede sin ekstremt mindeværdige bil lige rundt om hjørnet fra offerets hus! Hvis intet andet, må man beundre hans chutspah, men jeg anser virkelig ikke hans handlinger meget plausible, hvis det var hans mål at undgå opmærksomhed.

alligevel kan jeg forstå, hvorfor mange fans elsker Etude i sort. Det har nogle fantastiske øjeblikke og er uden tvivl den mest ambitiøse episode siden Ransom for a Dead Man. Det er næsten filmisk i skala, med sin omfattende brug af placeringsoptagelse og den episke orkestrale score – med Chopin, Beethoven og Mosart – sætter det et niveau over de fleste episoder med hensyn til produktionsværdier.

“jeg er ingen ekspert, men er det ikke meningen, at en dirigentstav skal kærtegnes i stedet for at blive brugt?”

Cassavetes venskab med Falk var en afgørende faktor i, at han overtog rollen som Benedict, og hans rollebesætning var alvorligt højt profileret efter tv-standarder. Sand til form, de to ser ud til at svælge i hinandens selskab, selvom jeg ikke føler, at de piber på samme måde som Falk og Jack Cassidy gør. Og selvom det er et relativt mindre greb, kan jeg ikke hjælpe med at tænke Cassavetes kunne have prøvet lidt sværere at se ud som om han virkelig vidste, hvordan man dirigerede et orkester.

jeg er ingen ekspert, men er det ikke meningen, at en dirigentstav skal kærtegnes i stedet for at blive brugt (ingen dobbelt entenders beregnet)? Alligevel er Cassavetes ‘ armbevægelser så stive og stilede, som de kommer – og ikke i nærheden af at være i tide med musikken. Det er som om hans eneste retning var: foregive at dirigere et orkester virkelig dårligt. i så fald udførte han sine instruktioner til brevet. Han er bestemt ikke noget match for denne fyr…

den kaliber af birolle var passende grand, også. Cassavetes er imponerende nok, men at have sølvskærmsgudinde Myrna Loy, der også prydede episoden, var et rigtigt kup. Loys rolle var lille, men den karisma og autoritet, hun bragte, kan ikke overdrives. Tør jeg sige det, Etude kunne have draget fordel af et par minutter mere af sin tid.

Blythe Danner var også et hit som den sårbare Janice Benedict og håbede mod håb om, at hendes mand ikke rigtig var den git, hun mistænker ham for at være. Danner, der var gravid med datteren Gvineth Paltrove på det tidspunkt, var sympatisk uden nogensinde at være patetisk. Man fornemmer, at Janice har den moralske fiber til at hoppe tilbage fra dette slag og komme tilbage med sit liv på et tidspunkt – noget der ikke altid kan siges for de mange forurettede hustruer i den bredere serie.

der er endda komoer til den fantastiske Jimmy McEachin, som Benedicts sidekick Vilhelm, og Pat Morita (AKA Miyagi) som den mystisk titlen ‘House Boy’, der tillader Columbo at komme ind i Benedict-boligen, så der er masser at overraske og glæde den ivrige seer. Og sidst men ikke mindst byder vi ‘hund’ velkommen i folden. Den elskelige mutt ville fortsætte med at vinde millioner af seers hjerter, og der er masser af sjov at have under hans debut, da Columbo kæmper for at få fat i ansvaret for kæledyrsejerskab.

Myrna Loy: fantastisk i dette og alt andet!

næsten den eneste karakter, der irriterer, er den ældre Audrey – Jennifer ‘ s nabo før teen, hvis sassy holdning til Columbo og hans mangel på pet-tendens færdigheder begynder hurtigt at rive. For mig, hendes scener undlader entydigt at give indsprøjtningen af humor, som jeg formoder var hensigten.

så der har vi det. Etude er en interessant undersøgelse. På den ene side majestætisk, dynamisk og en ganske fantastisk hensigtserklæring for sæsonen. På den anden side er det mired i plot huller, der forhindrer det at levere sucker punch de overdådige indstillinger og store budget sætte det op for.

som et resultat har det aldrig helt vundet mig. Hjertet ønsker at elske Etude i sort. Hovedet, som Janice Benedict mistænkeligt ser på sin mand, kan aldrig helt begå. Så det er varmt applaus ved episodens ende, snarere end en rapturous 13-minutters stående ovation. Undskyld Maestro …

vidste du det?

selvom Nicholas Colasanto (AKA ‘træner’ i Cheers) officielt krediteres for at have instrueret Etude i sort, er ordet på gaden, at både Falk og Cassavetes overtog brorparten af instruktøropgaver. Og det er en ret cool tanke…

hvordan jeg vurderer dem hidtil

vi har nu fået en faktisk top 10 af episoder fra anmeldelserne hidtil, og tro mod følelser udtrykt ovenfor er Etude faldet i en slags halvvejs hus. Det er stadig en goodie, men ikke helt så godt som det måske burde have været. Læs nogen af mine tidligere anmeldelser ved at klikke på nedenstående links.

1. egnet til indramning
  2. mord ved bogen
  3. døden giver en hånd