Episode review: Columbo Etude in Black

17. September 1972 markerte ‘Retur Av Mac’, for ikke å nevne bilen, sigaren og de eksentriske manerene. Yessir, Columbo var tilbake for en heftig forventet andre sesong, syv måneder Etter Sesong 1 rundet ut.

tv-serier kom ikke mye sterkere. Sammen Med Peter Falk var skjermikoner John Cassavetes Og Myrna Loy, samt fremtidig superstjerne Blythe Danner. Selv om Seriens skapere Dick Levinson og Bill Link hadde flyttet ovenpå, ble episoden skrevet Av Steven Bochco; mastermind bak Murder by The Book.

Så langt så bra, da, men lever Etude In Black opp til hypen? La oss bruke våre boutonnieres, bla gjennom vår hund navn ordbok, og bust ut VÅRE MASSIVE robot gjennomføre arm trekk for å finne ut om det vil være en stående applaus eller En Bronx hurrarop på episode slutt…

Løytnant Columbo: Peter Falk
Alex Benedict: John Cassavetes
Lizzi Fielding: Myrna Loy
Jennifer Welles: Anjanette Comer
Paul Rifkin:James Olson
William: James McEachin
Audrey: Dawn Frame
Hus Gutt: Pat Morita
og introduserer… Hund!
Regissert Av: Nicholas Colasanto
Skrevet Av: Steven Bochco
Partitur av: Dick De Benedictis

Episodesynopsis-Columbo Etude In Black

Musikalsk Maestro Alex Benedict (John Cassavetes) har et problem – og en som truer hans glitrende karriere som kjendisdirigent. Han har rompet med lår-avslørende pianist Jennifer Welles, som mener at deres primære kjærlighet vil gi Større næring Til Benedicts sjel enn hans trygge ekteskap Med Janice (Blythe Danner) og zillions of dollars sa ekteskap gir ham rett til.

Dekk lårene, strumpet! Dette er et familieshow…

Jennifer-tydeligvis ikke en god dommer av tegn – er feil. Benedict klekker en feige plan for å kvitte seg med elfenben klirrende trouble-maker. Benedict får skyss til Hollywood Bowl sammen med kona Janice for å begynne forberedelsene til kveldens symfoni.

Etter å ha bosset noen underlings rundt, går Benedict tilbake til sitt omkledningsrom for en lur. Og når vi sier ‘lur’, det vi egentlig mener er iskald, overlagt DRAP. Før drapet, Derimot, Benedict har en jobb å gjøre. Han har allerede forfalsket Et selvmordsbrev Fra Jennifer, så donning en utrolig iøynefallende og minneverdig forkledning av en lang beige trenchcoat og STORE solbriller, benedict setter ut fra Bollen og jogs – i fullt dagslys ikke mindre-tilbake til bilverkstedet.

“Musikal maestro Alex Benedict har vært romping med lår avslørende pianist Jennifer Welles.”

Han går inn via et vindu av rangest utseende toalett I TV historie og trygt hopper inn i hans ekstremt iøynefallende Og minneverdig Jaguar, som han kjører Til Jennifer hus og parker bokstavelig talt rundt hjørnet. Nevnte jeg allerede at alt dette er gjort i bred dagslys? Benedict har baller, jeg gir ham det …

Går inn i huset, Benedict pasjer med Jennifer, som gir ham et ultimatum: fortell din kone om oss, eller jeg vil! Han forsikrer Henne at Han vil bryte den dårlige nyheten Til Janice ASAP, og oppgaver Jennifer med å spille en hjertevarmende ditty på piano. Som hun forplikter, benedict wraps en tung askebeger i en klut og klokker henne rundt baksiden av svensken med det. Han har 99 problemer, Men Jennifer Welles er ikke en av dem lenger…

Benedict planter den falske selvmordsbrev I Jennifers skrivemaskin, løfter henne slapp ramme inn på kjøkkenet og slår på ovnen gass for å gjøre det ser ut som hun tok sitt eget liv. Han returnerer deretter bilen til garasjen, tilsynelatende ikke vurderer kilometertelleren vil vise kjørelengde økning.

han er behiiiiind yoooooou!

den perfekte forbrytelse? Neppe, Maestro. Mens du løfter Jennifers rammede ramme fra pianoet, Har Benedicts boutonnier – en fortellende rosa nellike-falt til gulvet. Han har ikke lagt merke til, og det er det eneste som kan knytte ham til scenen(hvis du utelukker forkledning, bil kjørelengde, verksted innbrudd etc, etc). Vil det komme tilbake for å hjemsøke ham?

Timene går … Trygt tilbake på Bollen, Blir Benedict informert om at en av hans musikere ikke har møtt opp til konserten. Hvem? Ingen andre Enn Jennifer Welles, selvfølgelig. Når Han flyr inn i et temperament, bestiller Benedict en umiddelbar endring i konsertprogrammet mens han raser på Jennifers mangel på pålitelighet. Hans egen evne til å snuble hennes telefonnummer av tuppen av tungen varsler konas mistanker, selv om, som sliter med å opprettholde sin tro på hennes mann for resten av episoden.

Det er Nå Løytnant Columbo blir kalt til handling. Han er hos veterinæren får en sjanse for sin nye hund – en sjusket basset hound han reddet fra pund-når han mottar en innkalling for å komme til Jennifer hus hvor hun er funnet død.

“Alt Han gjør er å sove og sikle”: ‘Dog’ debuterte I Etude In Black

selv om alle tegn peker på et selvmord, små ting umiddelbart bry Columbo. Hvorfor skulle noen så talentfull og vakker ønsker å ta sitt eget liv? Og hvis hun elsket hennes kjæledyrkakadoo så mye, hvorfor ville hun tillate det å dø av gassforgiftning også?

Fremveksten Av Alex Benedict i huset gir Også litt mat for Tanken For Columbo som han vitner Maestro plukke opp en blomst fra gulvet i nærheten av piano og feste den til jakkeslaget. Benedict hevder det falt av da han fjernet frakken der og da. Hvis Columbo vet noe annet, sier Han ikke det, selv om det ikke er den slags detalj som normalt unnslipper ham.

scenen er berikes videre som beruset trompetist Paul – en tidligere elsker Av Jennifers-snubler på scenen, braying om hvordan Det er ingen måte Jennifer ville ta sitt eget liv. Den velkjente tomten er godt og virkelig jevning.

Gjenværende inkonsekvent ser ikke ut til å være Blant Benedicts sterke poeng

Som Columbos undersøkelser fortsetter, faller vi inn i det samme herlige mønsteret showet så begeistret oss med I Sesong 1. Løytnant fester seg til sin mistenkte, søker hans (ofte latterlig) mening om alle saker av saken, Og Er der hver gang Benedict snur seg, foruroligende ham på bilen verftet, i sitt hjem og på sin arbeidsplass.

han søker selv hjelp fra en usannsynlig kilde: unge Audrey, Jennifers veslevoksne nabo (for ‘veslevoksne’ lese ‘irriterende’). Hun sier hun kan identifisere Jennifer kjærlighet interesse, som er noen fra orkesteret. Sensing triumf, Columbo pisker henne sammen til en orkester økt. Kan Hun identifisere Jennifers elsker? Det kan du vedde på! Bare vitsen er På Columbo denne gangen, Da Audrey IDs drunkard Paul i stedet For Benedict.

“Løytnanten får en av hans varemerke lucky pauser når han kommer tilbake til veterinæren for å få et booster skudd for hunden.”

Løytnanten gir ikke opp så lett, skjønt, og han får en av hans varemerke lucky breaks når han kommer tilbake til veterinæren for å få et booster skudd for hunden. En re-run Av Benedict konsert fra forrige uke er på lufta og snedig detektiv er endelig i stand til å låse inn på noen harde bevis.

Kaller Benedicts Til Hollywood Bowls innspillingsstudio for å se noen videobånd fra den forrige konserten, Columbo gjør sin sak. Se!’han påpeker under en fryse ramme . Benedict har ikke en blomst i jakkeslaget under konserten.

Så hva kommer svaret Fra Benedict. Jeg bruker ikke alltid en. Men Du plukket en opp fra Gulvet På Jennifer Welles ‘ hus, påpeker Columbo. Det er ditt ord mot Mitt, retorts Benedict, og jeg husker ikke det i det hele tatt.

“jeg elsker deg.”Benedicts gripende avskjedsord til kone Janice

Hva med Dette, sier Columbo, blinkende opptakene Av Benedict snakker til media i kjølvannet av hennes død blir avslørt. En annen fryse ramme viser tydelig en nellike i hans lapel. Hvor kom det fra? Når Janice nekter å sikkerhetskopiere Benedict påstand om at hun låste den på ham rett etter konserten, spillet er opp. Hviskende ord om kjærlighet i sin kones øre, hilser Benedikt Columbo og lar seg eskorteres nedover byen.

Etter Å ha sørget For At Fru Benedict blir tatt vare på, Tar Columbo sitt sete for å se hele re-run av konserten som rulleteksten…

Etude I Blacks beste øyeblikk: Spisepinner På Bollen

Kanskje Columbo vil være stedfortreder For Jennifer Welles på neste konsert?

Ingenting slår den enkle gleden Av Å se Columbo indulging i noen frekke Spisepinner handling på en øde Hollywood Bowl.

ikke bare er Det sjarmerende i seg selv, men øyeblikket fører også til en deilig, utvidet hypotetisk debatt mellom Løytnant og Benedict om Hvorvidt Maestroen kunne ha begått forbrytelsen, og ender med At Columbo knuser Benedicts ugjennomtrengelighet ved å avsløre at hans overordnede lar ham undersøke saken som et mord. Det er enda en klassisk ‘Bare en ting…’ kastet inn for godt mål. Lovely stuff…

Min ta På Etude In Black

Etter å ha oppsøkt mange en fan mening om saken over en periode på flere år, er jeg fullt klar over At Etude er verdsatt av en høy andel Av Columbo fans. Mange selv vurdere det som deres eneste favoritt episode. Så, det er med en lavmælt stemme og skyldig hjerte som jeg må avsløre jeg ikke liker det så mye. Hvis jeg ikke umiddelbart har mistet din respekt og oppmerksomhet, er jeg takknemlig. Og hvis du vil høre meg ut, jeg skal oppgi min sak.

Etude In Black markerte den første episoden (piloter ekskludert) med lengre 90+minutters kjøretid, som ville ha vært 2 timer på nettverks-TV inkludert annonser. Sesong 1 episoder løp i ca 75 minutter hver (90 minutter med annonser) og var nesten alle perfekt tempo. Men Columbo var en slik hit, NETTVERKET, NBC, insisterte på noen lengre episoder for å maksimere annonseinntektene.

NBC trengte de ekstra annonsepausene for å betale For Cassavetes utseende avgift

Mange Columbo purister, inkludert meg selv, tror at flyttingen var en feil. Det førte til utbredt polstring ut av scener i de lengre episodene. Historiene hadde en tendens til å synke og potensialet til å miste seernes oppmerksomhet. Det er ingen tilfeldighet at noen av mine personlige topp 10 Columbo episoder er ‘lange’ seg.

Og Mens Etude var den første av disse lengre episodene, lider den mindre enn noen som fulgte den fordi, i motsetning til etterfølgende lange episoder, Var etude opprinnelig ment som en vanlig lengde overføring. Faktisk ble 75-minutters versjonen sendt i Canada før en utvidet kutt ble foisted PÅ AMERIKANSKE publikum, men mens det er noen scener lagt til for polstring, har scenene ikke blitt polstret ut. Det er en viktig forskjell.

i senere episoder ble det klart at det ikke alltid var nok materiale til å rettferdiggjøre lengre driftstid. Så scener som kunne ha blitt kjørt gjennom ble trukket ut til nte grad. Tenk På Carsinis sanntidsbil manøvrering I En Hvilken Som Helst Gammel Havn i En Storm; den endeløse garasjeundersøkelsesscenen I Kandidat For Kriminalitet; og pinefull vente på skriveren I Trening I Dødsfall.

“Etude In Black er uten tvil den mest ambisiøse episoden siden Ransom for En Død Mann.”

disse episodene er skadet av lengre kjøretid fordi scener blir en boring – noe som i stor grad unngås I Etude. Mens det er lett å identifisere scener i Etude som ser ut til å ha blitt lagt til senere, er de faktisk ikke dårlige i seg selv. Scenen Der Columbo faller inn På Benedict i sitt eget hus er et godt eksempel. Det er et klassisk foruroligende trekk Av Løytnanten, besøker hans steinbrudd i sin egen bakgård mens han aldri stiller et enkelt spørsmål som er relevant for saken-og forlater med en autograf for sin kone.

scenen spiser opp mer enn fem minutter uten tilsynelatende å utvikle plottet i det hele tatt. Det er morsomme ting, men det er ikke strengt nødvendig – og var ikke en del av den opprinnelige historien. Cassavetes ‘ kortere hårklipp er testament til at den blir filmet uker senere og kuttet inn for å støte opp kjøretiden.

Unnskyld meg, men hva betalte du for den frisyren?

jeg har aldri sett den kortere versjonen Av Etude, men forfatteren Bochco og Falk selv innrømmet begge at den ekstra kjøretiden gjorde det ingen favoriserer. Jeg finner det en episode som jeg sliter med å virkelig forplikte seg til for hele varigheten. Likevel er lengden ikke den eneste grunnen til At Etude forblir i utkanten av Mine Columbo-favoritter. For mine penger er den sentrale ledetråden bare ikke overbevisende nok. Jeg tror Ikke Benedict ville gi etter for jakkeslaget. Jo, det ser ikke bra ut, men det faller kort for å fordømme ham.

jeg sammenligner Det Med Mord Etter Boken. Ken Franklin kunne ha snakket seg ut av det på et sekund. På Samme Måte Hadde Benedikt en vei ut. Fordi han ofte bærer en nellik og hadde nettopp tatt av seg frakken, han kan bare ha antatt en på gulvet var hans og plukket den opp. Det kunne trolig tilhøre noen andre og kunne ha blitt droppet mye tidligere.

vi lærer senere at nellikene er en sjelden type, vokst spesielt For Benedikt av sin kone i hagen. Jeg tror dette punktet kunne ha blitt arbeidet videre. Det ville vært lett for manuset å inkludere en referanse til disse spesielle nelliker være helt unik for regionen, og at den som ble funnet på åstedet kunne bare ha kommet Fra Janice hage. På Den måten Ville Benedict ha langt mindre vriderom i en domstol. Hans innrømmelse av skyld virker for praktisk en måte å papir over denne ganske svake gotcha, noe som gir en utilfredsstillende finale.

“for mine penger er den sentrale ledetråden bare ikke overbevisende nok. Jeg tror Ikke Benedict ville gi etter for jakkeslaget.”

med carnation anelse i tankene, jeg lagt frem en fristende alternativ bane episoden kunne ha fulgt for å føre til en mye mer fordømmende tiltale mot Benedict. Den droppet blomst på åstedet vil forbli sentral-men I dette tilfellet Benedict ville ikke gå tilbake til åstedet for å få det, i stedet ikke merke hans tap. Hele symfoniorkesteret ville normalt ha rosa nelliker, Og Benedicts fravær på konsertopptak ville varsle Columbo om hans potensielle skyld.

Men Uten å kunne bekrefte at alle i orkesteret hadde på seg en blomst, ville Løytnanten forbli usikker på morderens identitet til nærmere undersøkelse av blomsten viste at det var en spesiell type-den typen som Bare ble dyrket Av Janice Benedict spesielt for mannen sin. Det ville absolutt knytte Benedict til forbrytelsesstedet, mens han trakk teppet helt ut under ham på slutten av episoden. Selv om det ville ha krevd noe betydelig omarbeidelse av skriptet, tror jeg dette scenariet kunne ha fungert bra.

carnation clue ikke klarer å fullt blomstre * titter*

Noe annet som kanskje kunne ha blitt strammet opp var Benedicts hensynsløse tilnærming til å sette opp drapet. Lest vi glemmer, han tar en pokker for mange sjanser til å komme Til Jennifer hus Fra Hollywood Bowl, iført en svært iøynefallende antrekk som han jogget om i fullt dagslys, og deretter parkere sin ekstremt minneverdig bil rett rundt hjørnet fra offerets hus! Hvis ikke noe annet, må man beundre sin chutzpah, men jeg anser egentlig ikke hans handlinger veldig troverdige hvis det var hans mål å unngå oppmerksomhet.

likevel for alt det, kan jeg forstå hvorfor mange fans elsker Etude In Black. Det har noen fantastiske øyeblikk og er uten tvil den mest ambisiøse episoden siden Ransom for En Død Mann. Det er nesten filmatisk i skala, med sin utstrakte bruk av plassering skyting og episke orkester score – Med Chopin, Beethoven Og Mozart-setter det et nivå over de fleste episoder i form av produksjonsverdier.

“jeg er ingen ekspert, men er ikke en dirigents stafettpinne ment å bli kjærtegnet i stedet for utøvet?”

Cassavetes vennskap med Falk var en avgjørende faktor i ham å ta på Seg Rollen Som Alex Benedict og hans casting var en alvorlig høyprofilert en av tv-standarder. Sant å danne, de to synes å fråtse i hverandres selskap, selv om jeg ikke føler de zing på samme måte Falk Og Jack Cassidy gjøre. Og mens Det er en relativt liten gripe, jeg kan ikke unngå å tenke Cassavetes kunne ha prøvd litt vanskeligere å se ut som han virkelig visste hvordan å gjennomføre et orkester.

jeg er ingen ekspert, men er ikke en dirigents stafettpinne ment å bli kjærtegnet i stedet for utøvet (ingen doble entendres ment)? Likevel Er Cassavetes armbevegelser like stive og oppstyltede som de kommer – og ikke i nærheten av å være i takt med musikken. Det er som om hans eneste retning var: Late som å lede et orkester veldig dårlig. i så fall utførte han sine instruksjoner til brevet. Han er absolutt ingen match for denne fyren…

kaliber av birollene var passende grand, også. Cassavetes er imponerende nok, men å ha sølvskjermgudinnen Myrna Loy også pryder episoden var et ekte kupp. Spille Janice mor Lizzi Fielding, Loy rolle var en liten en, Men karisma og autoritet hun brakte kan ikke overvurderes. Tør jeg si det, Etude kunne ha hatt nytte av noen få minutter av sin tid.

Blythe Danner var også en hit som den sårbare Janice Benedict, og håpet mot håp om at mannen hennes ikke var den git hun mistenker at han var. Danner, som var gravid med datteren Gwyneth Paltrow på den tiden, var sympatisk uten å være patetisk. En sanser Janice har moralsk fiber å sprette tilbake fra dette slaget og komme tilbake på med livet sitt på et tidspunkt – noe som ikke alltid kan sies for de mange forurettede koner i den bredere serien.

Det er til og med cameos for den fantastiske Jimmy McEachin, Som Benedicts sidekick William, og Pat Morita (AKA Mr Miyagi) som den mystiske Tittelen ‘House Boy’, som lar Columbo komme inn I Benedict-boligen, så det er mye å overraske og glede den ivrige seeren. Og sist men ikke minst, vi ønsker Velkommen ‘Hund’ i folden. Den elskelige mutt ville gå på å vinne hjertene til millioner av seere, og det er mye moro å være hadde under sin debut Som Columbo sliter med å få tak i ansvaret for kjæledyr eierskap.

Myrna Loy: fantastisk i dette og ALT ANNET!

Omtrent det eneste tegnet som irks er veslevoksen Audrey – Jennifer pre-teen nabo som sassy holdning Til Columbo og hans mangel på pet-tending skillz raskt begynner å rive. For meg, hennes scener særdeles ikke klarer å gi injeksjon av humor som jeg mistenker var intensjonen.

så der har vi det. Etude er en interessant studie. På den ene siden majestetisk, dynamisk og en ganske fantastisk intensjonserklæring for sesongen. På den andre, det er fast i tomt hull som hindrer den levere sucker punch overdådige innstillinger og stort budsjett sette den opp for.

som et resultat har det aldri helt vunnet meg over. Hjertet ønsker å elske Etude I Svart. Hodet, Som Janice Benedict mistenkelig eyeing sin mann, kan aldri helt forplikte seg. Så det er varm applaus på episodens slutt, i stedet for en rapturous 13-minutters stående ovasjon. Beklager Maestro…

visste du?

Selv Om Nicholas Colasanto (AKA ‘Coach’ I Cheers) er offisielt kreditert for å ha regissert Etude In Black, er ordet på gaten at Både Falk og Cassavetes tok løveandelen av direktøroppgaver. Og det er en ganske kul tanke…

hvordan jeg vurderer dem så langt

Vi har nå fått en faktisk topp 10 episoder fra anmeldelsene så langt, og tro mot følelser uttrykt ovenfor, Har Etude falt inn i en slags halvveis hus. Det er fortsatt en goodie, men ikke fullt så bra som det kanskje burde ha vært. Les noen av mine tidligere vurderinger ved å klikke på linkene nedenfor.

1. Egnet For Innramming
  2. Mord Etter Boken
  3. Døden Gir En Hånd