Vi har gjort en stor feil

Heigh-ho, heigh-ho, det er av Til Pai vi går!

Veien Til Pai

veien Til Pai fra Chiang Mai er en mage-churning kvalme-induserende blodtrykk-økende 80 kilometer lang mareritt. Ifølge legenden har veien 762 hårnålssvinger og er en Av De farligste strekningene I Hele Thailand. Zoom inn på kartet nedenfor for å se alle svingene som veien nærmer Seg Pai-det er ganske turen! Til tross for at det bare er 80 miles, tar stasjonen vanligvis 3-4 timer med mindre du er en gal daredevil. Å være idioter som vi er, vi fortsatt ønsket å ta en tur til den søte lille fjellbyen Pai, Thailand, men det var vanskeligere enn vi trodde det ville være å bestemme hvordan du kommer dit! Vi besøkte ikke mindre enn 8 reisebyråer her i Chiang Mai for å vurdere alle våre alternativer.

Alternativ #1: Fly

den raskeste måten å komme seg dit er å ta en halvtimes flytur med Kan Air, et lite flyselskap som bare betjener en håndfull byer I Nord-Thailand. Men de gjør bare turen fredager, lørdager og søndag, og bare en gang per dag! Deres flyreiser er nær $ 60 en vei, og ble for det meste utsolgt de neste ukene. Også, som Tidligere Boeing-ansatt, pleier jeg å behandle små innenlandske flyselskaper i utlandet med en sunn dose skepsis.

Alternativ # 2: Offentlig Buss

ordet på interwebs er at en busspris til Pai koster 150 Baht, eller ca $ 4,60. Jeg har lest at” luftkondisjonerte ” bussene ikke har veldig bra klimaanlegg, så det som skjer er at du bare sitter fast i en varm buss med vinduer som ikke vil åpne! Ikke-luftkondisjonerte busser gjør også turen Til Pai, men historier om frukt som ruller rundt på gulvet og tilfeldige løse kyllinger avskrekket oss fra å busse den. Vi har bare vært I Thailand en måned, så vi er ikke sikre på at vi er klare ennå for den opplevelsen.

denne lysbildeserien krever JavaScript.

Alternativ # 3: Motorsykkel

vi ble oppmuntret av flere fremmede til å forsøke å motorsykkel opp Til Pai. Nå som vi har sett veien, er vi omtrent 95% sikre på at motorsykling Til Pai ville ha drept oss. Ingen av oss har kjørt motorsykkel før, så en 3-timers tur gjennom fjellene i regntiden med tonnevis av hårnålssvinger ville vært en absolutt katastrofe. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke ville skrive dette blogginnlegget akkurat nå hvis vi hadde forsøkt å motorsykkel Til Pai. Denne veien er definitivt for avanserte motor syklister bare!

Alternativ # 4: Aya Minivans

da vi begynte å se På Minivan-alternativet, fant vi ut at Den mest populære varebiloperatøren, Aya Service, har en mengde skremmende anmeldelser på nettet. Setninger som “ikke bruk dette selskapet hvis du verdsetter livet ditt “og” noen kastet opp overalt i van ” var vanlig. Noen folks vurderinger sa til og med at sjåførene deres handlet uberegnelig, som om de hadde brukt en slags narkotika for å holde seg våken. Mer enn noen få personer nevnte At aya-driverne går altfor fort, hustling opp Til Pai, slik at De kan laste opp en ny vanful av passasjerer og løpe tilbake til Chiang Mai. Vi leser til og med et innlegg på nettet som hevder at passasjerene i En Aya van opprørte, tvang sjåføren til å trekke over, satte ham i baksetet, og en passasjer avsluttet stasjonen opp til Pai!

Før jeg knipset dette bildet, jeg spurte Kevin hvordan han følte om vår kommende reise…

Lese disse anmeldelsene hadde oss revurdere vår tur til Pai helt. Det gjorde oss nervøse for turen uansett hvordan vi kom dit, som Vist Av Kevins ansikt på bildet ovenfor.

Alternativ # 5: Vinneren, En Minivan Med Terminal Green

Heldigvis fant Vi Terminal Green! Dette selskapet driver samme stil med 16-passasjer minivans som Aya Service, og deres billetter er samme pris. Prisen for en tur opp Til Pai er 180 Baht (ca $5,50) og inkluderer henting på hotellet/leiligheten. Turen ned igjen koster bare 150 Baht (ca $4,60), og ender I Chiang Mai Gamleby, nær nok til leiligheten vår at vi bare kunne gå hjem etterpå. Vi kunne knapt finne noen anmeldelser på Nettet For Terminal Green, men vi følte oss “mindre unconfident” om dem bare på grunn av mangel på dårlige anmeldelser på nettet. Det virket som det minste onde av alle alternativer. For å bestille Chiang Mai Til Pai-delen, ring Terminal Green på 081-960-9283 (og sørg for å be om seter foran på van!) Returreisen kan bestilles på Terminal Green storefront I Pai. Seter på returreisen er først til mølla for turen tilbake Til Chiang Mai, så du må ankomme tidlig og kaste noen albuer for å sitte foran.

Reisen

vi hver tok Litt Bonine for bevegelsessykdom før vi forlot huset for å gå til Pai. Dette viste seg å være en god ide – anbefaler en Bonine pille eller to. En Terminal Grønn van plukket oss opp i nærheten av leiligheten vår på 9: 45 og kjørte oss over Til Chiang Mai Arcade Busstasjonen for å laste opp til en Annen Terminal Grønn minivan. Prøv å dukke opp med en tom blære-det koster 3 Baht å bruke de skitne badene på busstasjonen. Får du i det minste toalettpapir eller såpe siden du betalte 3 Baht? Aldri i livet!

Arcade Bus Terminal Billett Teller

vi lastet opp i van, pakket som sardiner. Ett sete hadde til og med to passasjerer-en mor med sin 5 år gamle datter på fanget hennes!

En siste selfie før stasjonen-forhåpentligvis ikke den siste selfie noensinne…

ved 10: 30 var vi på vei Til Pai. Vi var trolig de eneste passasjerene som hadde setebelter. Selv sjåføren ikke spenne opp. Heldigvis fungerte klimaanlegget bra og det var ikke for varmt!

Vi humret på dette skiltet i van: “Vennligst Forvent Setebelte”

Vi stoppet på en rasteplass halvveis opp Til Pai. Bruke badene på dette stoppet kostet 3 Baht, toaletter var av huk variasjon, og det inkluderte ikke toalettpapir eller såpe. Sukk.

Vi var glad vi tok snacks sammen – det var en lang kjøretur og maten på rasteplassen var dyrt (og med dyrt mener jeg $3 / måltid) og det så ut som det hadde vært der i mer enn noen få dager. Etter å ha spist våre provisoriske egg smørbrød (ikke egg salat… bare et kokt egg innpakket i et stykke brød … vi er enkle folk), vi stablet tilbake i van.

den trofaste steed som fikk oss trygt opp Til Pai

På vei til Pai, kjørte vi gjennom en flokk med kyr på veien og passerte flere store semi lastebiler på windy road. Vi ankom trygt på busstasjonen i Pai på ca 2 pm, sulten, sliten, og Med En Bonine bakrus. Heldigvis var det ingen som kastet opp i bilen vår. Suksess!

hvis vi måtte ta turen opp Til Pai igjen, ville vi definitivt bruke Terminal Green. De var en av de billigste alternativene for å komme til Og Fra Pai, og vi følte oss aldri usikre. Vi likte begge våre sjåfører-de tok sin tid å få oss trygt gjennom fjellene og alltid gått tregere biler / motorsykler nøye. Vi oppdaget noen Aya-varebiler som virket som om de virkelig zoomet rundt andre biler på veien-flere zoomede passerte oss på vår reise – så vi var fornøyd med vårt valg om Å bruke Terminal Green.