aflevering recensie: Columbo Etude In Black

17 September 1972 markeerde de ‘terugkeer van de Mac’, om nog maar te zwijgen van de auto, de sigaar en de excentrieke maniertjes. Jassir, Columbo was terug voor een warm verwachte tweede seizoen, zeven maanden na seizoen 1 afgerond.

de line-ups van TV-programma ‘ s waren niet veel sterker. Samen met Peter Falk waren de iconen John Cassavetes en Myrna Loy, evenals de toekomstige superster Blythe Danner. Hoewel de makers van de serie Dick Levinson en Bill Link naar boven waren verhuisd, werd de aflevering geschreven door Steven Bochco; het brein achter Murder by The Book.

So far so good, then, but is Etude In Black live to the hype? Laten we onze boutonnières toepassen, door het woordenboek van onze hondennaam bladeren, en onze enorme robotachtige geleidende armbewegingen eruit halen om uit te vinden of het een staande ovatie zal zijn of een Bronx juichen op het einde van de aflevering…

luitenant Columbo: Peter Falk
Alex Benedict: John Cassavetes
Lizzi Fielding: Myrna Loy
Jennifer Welles: Anjanette Comer
Paul Rifkin: James Olson
William: James McEachin
Audrey: Dawn Frame
House Boy: Pat Morita
and introducing… Dog!
regie: Nicholas Colasanto
geschreven door: Steven Bochco
Score door: Dick de Benedictis

aflevering synopsis – Columbo Etude In Black

muzikale Maestro Alex Benedict (John Cassavetes) heeft een probleem – en een probleem dat zijn schitterende carrière als dirigent bedreigt. Hij heeft gerommeld met dij-onthullende pianiste Jennifer Welles, die gelooft dat hun oer liefde meer voeding zal geven aan Benedict ‘s ziel dan zijn’ veilige ‘ huwelijk met Janice (Blythe Danner) en de zillions van dollars zei huwelijk geeft hem recht op.

bedek die dijen, slet! Dit is een familieshow….

Jennifer – duidelijk geen goed persoonlijkheidsoordeel-heeft het mis. Benedict komt met een lafhartige plot om zich te ontdoen van de ivoren tinkelende onruststoker. Laat zijn Jag achter bij een smerige monteurszaak, Benedict krijgt een lift naar de Hollywood Bowl met vrouw Janice om zijn voorbereiding te beginnen voor de symfonie van de avond.

na een paar ondergeschikten te hebben geboeid, trekt Benedict zich terug in zijn kleedkamer voor een dutje. En als we ‘dutje’ zeggen, bedoelen we eigenlijk ijskoude moord met voorbedachte rade. Voor de moord heeft Benedict echter nog wat werk te doen. Hij heeft al een zelfmoordbriefje van Jennifer vervalst, dus het aantrekken van een verbazingwekkend opvallende en gedenkwaardige vermomming van een lange beige regenjas en een enorme zonnebril, zet Benedict uit de kom en jogt – op klaarlichte dag niet minder – terug naar de auto werkplaats.

“muzikale maestro Alex Benedict heeft gerommeld met dij-onthullende pianiste Jennifer Welles.”

hij komt binnen via een raam van het rankest ogende toilet in de TV-geschiedenis en springt vol vertrouwen in zijn uiterst opvallende en memorabele Jaguar, die hij rijdt naar Jennifer ‘ s huis en parkeert letterlijk om de hoek. Had ik al gezegd dat dit allemaal op klaarlichte dag gebeurt? Benedict heeft ballen, ik geef hem dat…

entering van het huis, Benedict past met Jennifer, die hem een ultimatum geeft: vertel je vrouw over ons, of ik doe het! Hij verzekert haar dat hij het slechte nieuws zo snel mogelijk aan Janice zal vertellen, en laat Jennifer een hartverwarmend deuntje spelen op de piano. Als ze verplicht, Benedict wikkelt een zware asbak in een doek en klokt haar rond de achterkant van de Zweed met het. Hij heeft 99 problemen, maar Jennifer Welles hoort daar niet meer bij…

Benedict plant het nep zelfmoordbriefje in Jennifers typemachine, tilt haar slappe frame de keuken in en zet het ovengas aan zodat het lijkt alsof ze zelfmoord pleegde. Hij keert dan terug zijn auto naar de garage, schijnbaar niet gezien de kilometerteller zal de kilometerverhoging tonen.

hij is behiiiiind yooooou!

de perfecte misdaad? Nauwelijks, Maestro. Terwijl hij Jennifer ‘s frame van de piano optilde, viel Benedict’ s boutonnier – een verklikker-roze anjer – op de grond. Hij heeft het niet gemerkt, en het is het enige dat hem aan de scène kan binden (als u de vermomming, de auto-kilometerstand, de inbraak in de werkplaats enz., enz. uitsluit). Zal het terugkomen om hem te achtervolgen?

uren gaan voorbij… veilig terug bij de Bowl, wordt Benedict verteld dat een van zijn muzikanten niet is komen opdagen voor het concert. Wie? Niemand minder dan Jennifer Welles, natuurlijk. In een humeur laat Benedict meteen het concertprogramma veranderen terwijl hij woedend is over Jennifer ‘ s gebrek aan betrouwbaarheid. Zijn eigen vermogen om struikelen haar telefoonnummer uit het puntje van zijn tong waarschuwt vermoedens van zijn vrouw, hoewel, die worstelt om haar geloof in haar man te behouden voor de rest van de aflevering.

het is nu dat Inspecteur Columbo in actie wordt geroepen. Hij is bij de dierenarts om een injectie te krijgen voor zijn nieuwe hond – een slonzige basset hond die hij redde uit het asiel – wanneer hij een dagvaarding krijgt om naar Jennifers huis te gaan waar ze dood is gevonden.

“All he does is sleep and drool”:’ Dog ‘ maakte zijn debuut in Etude In Black

hoewel alle tekenen op zelfmoord wijzen, hebben Columbo meteen last van kleine dingen. Waarom zou iemand zo getalenteerd en mooi zelfmoord willen plegen? En als ze zoveel van haar kaketoe hield, waarom zou ze hem dan ook laten sterven aan gasvergiftiging?De opkomst van Alex Benedictus in het huis geeft Columbo ook stof tot nadenken als hij ziet hoe de Maestro een bloem van de vloer bij de piano oppakt en aan zijn revers vastmaakt. Benedict zegt dat het eraf viel toen hij zijn jas aftrok. Als Columbo het anders Weet, zegt hij het niet, hoewel het niet het soort detail is dat hem normaal ontgaat.

de scène wordt verder verlevendigd als dronken trompettist Paul – een voormalige minnaar van Jennifer-op de scène struikelt, balkend over hoe het onmogelijk is dat Jennifer haar eigen leven zou nemen. De spreekwoordelijke plot is goed en echt verdikking.

onopvallend blijven behoort niet tot Benedictus ‘sterke punten

terwijl Columbo’ s onderzoek doorgaat, vallen we in hetzelfde verrukkelijke patroon waar de show ons zo in verrukt raakte in Seizoen 1. De luitenant sluit zich vast aan zijn verdachte, op zoek naar zijn (vaak belachelijke) mening over alle zaken van de zaak, en is er elke keer als Benedict zich omdraait, hem verontrust op de auto werf, bij zijn huis en op zijn werk.

hij vraagt zelfs hulp van een onwaarschijnlijke bron: jonge Audrey, Jennifer ‘s vroegrijpe buurvrouw (voor’ vroegrijpe ‘lees’vervelend’). Ze zegt dat ze Jennifer ‘ s liefde kan identificeren, iemand van het orkest. Columbo voelt Triomf en zweept haar mee naar een orkestrale sessie. Kan ze Jennifers minnaar identificeren? Reken maar dat ze dat kan! Alleen is de grap Deze keer op Columbo, als Audrey drunkard Paul identificeert in plaats van Benedict.

“de luitenant krijgt een van zijn kenmerkende gelukkige breaks wanneer hij terugkeert naar de dierenarts om een booster shot voor de hond te krijgen.”

de luitenant geeft echter niet zo snel op, en hij krijgt een van zijn kenmerkende gelukkige breaks wanneer hij terugkeert naar de dierenarts om een booster shot voor de hond te krijgen. Een re-run van het Benedict concert van de vorige week is op tv en de sluwe detective is eindelijk in staat om vast te stellen op een aantal harde bewijzen.Columbo roept de Benedicts naar de opnamestudio van de Hollywood Bowl om video ‘ s van het vorige concert te bekijken. ‘Kijk!’hij wijst erop tijdens een freeze frame. Benedict heeft geen bloem in zijn revers tijdens het concert.

dus wat, komt het antwoord van Benedictus. Ik draag er niet altijd een. Maar je hebt er een opgepikt bij Jennifer Welles’ huis, zegt Columbo. Dat is jouw woord tegen het mijne, zegt Benedict, en dat herinner ik me helemaal niet.

“ik hou van je.”Benedict’ s aangrijpende afscheid van vrouw Janice

hoe zit het hiermee, zegt Columbo, die beelden laat zien van Benedict die in de nasleep van haar dood aan de media spreekt. Een andere freeze frame toont duidelijk een anjer in zijn revers. Waar kwam het vandaan? Wanneer Janice weigert Benedicts bewering te ondersteunen dat ze hem direct na het concert de schuld gaf, is het spel uit. Benedict fluistert woorden van liefde in het oor van zijn vrouw, groet Columbo en laat zich naar de stad begeleiden.

na ervoor te hebben gezorgd dat mevrouw Benedict wordt verzorgd, neemt Columbo plaats om de volledige re-run van het concert te bekijken terwijl de credits rollen…

Etude In Black ‘ S best moment: Chopsticks at the Bowl

misschien wil Columbo Jennifer Welles vervangen bij het volgende concert?

er gaat niets boven het simpele plezier van het zien van Columbo die zich overgeeft aan wat brutale eetstokjes actie in een verlaten Hollywood Bowl.

niet alleen is het Charmant op zich, maar het moment leidt ook tot een heerlijk, uitgebreid hypothetisch debat tussen de luitenant en Benedictus over de vraag of de Maestro de misdaad had kunnen plegen, en eindigt met Columbo die Benedictus ‘ onneembaarheid verbrijzelt door te onthullen dat zijn superieuren hem de zaak laten onderzoeken als een moord. Er is zelfs een klassieker ‘Just one more thing…’ in gegooid voor een goede maatregel. Lovely stuff …

mijn kijk op Etude in het zwart

Ik heb de mening van vele fans over deze kwestie over een periode van jaren uitgediept, ik ben me er volledig van bewust dat Etude wordt gekoesterd door een hoog percentage Columbo fans. Velen beoordelen het zelfs als hun favoriete aflevering. Dus met een ingetogen stem en een schuldig hart moet ik onthullen dat ik het niet zo leuk vind. Als ik niet meteen je respect en aandacht kwijt ben, ben ik je dankbaar. En als je naar me luistert, zal ik mijn zaak verklaren.

Etude in het zwart markeerde de eerste aflevering (piloten uitgezonderd) met de langere 90+minuten looptijd, Die 2 uur zou zijn geweest op Netwerk-TV inclusief advertenties. Seizoen 1 afleveringen liep voor ongeveer 75 minuten elk (90 minuten met advertenties) en waren bijna allemaal perfect tempo. Maar Columbo was zo ‘ n hit, het netwerk, NBC, drong aan op een aantal langere afleveringen om de reclame-inkomsten te maximaliseren.

NBC had de extra advertentiepauzes nodig om de verschijningskosten van Cassavetes te kunnen betalen

veel Columbo puristen, waaronder ikzelf, denken dat die zet een vergissing was. Het leidde tot wijdverbreide opvulling uit scènes in de langere afleveringen. De verhalen hadden de neiging om te zakken en het potentieel om de aandacht van de kijkers te verliezen. Het is geen toeval dat enkele van mijn persoonlijke top 10 Columbo afleveringen ‘lang’ zijn.En hoewel Etude de eerste van deze langere episodes was, lijdt het minder dan sommige die erop volgden omdat, in tegenstelling tot latere lange episodes, Etude oorspronkelijk bedoeld was als een transmissie van regelmatige lengte. Inderdaad, de 75 minuten durende versie werd uitgezonden in Canada voordat een extended cut werd opgedrongen aan het Amerikaanse publiek, maar hoewel er een aantal scènes zijn toegevoegd voor opvulling, zijn de scènes zelf niet opgevuld. Dat is een belangrijk onderscheid.

in latere afleveringen werd duidelijk dat er niet altijd genoeg materiaal was om de langere looptijd te rechtvaardigen. Dus scènes die er doorheen geracet konden worden werden tot de nde graad getrokken. Denk aan Carsini ‘ s real-time auto manoeuvreren in een oude haven in een Storm; de eindeloze garage onderzoek scene in kandidaat voor misdaad; en het pijnlijke wachten op de computer printer in beweging in nood.

“Etude In Black is misschien wel de meest ambitieuze aflevering sinds Ransom for a Dead Man.”

die afleveringen worden beschadigd door de langere looptijd omdat scènes een saai worden-iets dat grotendeels wordt vermeden in Etude. Hoewel het gemakkelijk is om scènes in Etude te identificeren die later lijken te zijn toegevoegd, zijn ze eigenlijk niet slecht in hun eigen recht. De scène waarin Columbo Benedict in zijn eigen huis tegenkomt is een goed voorbeeld. Het is een klassieke verontrustende zet van de Luitenant, een bezoek aan zijn steengroeve in hun eigen achtertuin, zonder een vraag te stellen die relevant is voor de zaak – en vertrekken met een handtekening voor zijn vrouw.

het tafereel duurt meer dan vijf minuten zonder dat het plot lijkt te vorderen. Het is leuk spul, maar het is niet strikt noodzakelijk – en maakte geen deel uit van het oorspronkelijke verhaal. Cassavetes ‘ kortere kapsel is een bewijs van het wordt gefilmd weken later en gesneden in om de looptijd te verhogen.

Sorry, maar wat heb je betaald voor dat kapsel?

Ik heb nog nooit de kortere versie van Etude gezien, maar schrijver Bochco en Falk zelf gaven beiden toe dat de extra looptijd het geen goed deed. Ik vind het een episode waar ik moeite mee heb om me echt voor de volledige duur aan te binden. Toch is de lengte niet de enige reden waarom Etude aan de rand van mijn Columbo favorieten blijft. Voor mijn geld, de centrale aanwijzing is gewoon niet overtuigend genoeg. Ik denk niet dat Benedict zou toegeven aan het bewijs van de reversbloem. Zeker, het ziet er niet goed uit, maar het schiet tekort om hem te veroordelen.Ik vergelijk het met moord volgens het boekje. Ken Franklin had zich zo uit die situatie kunnen praten. Op dezelfde manier had Benedict een uitweg. Omdat hij vaak een anjer draagt en net zijn jas had uitgedaan, zou hij gewoon hebben aangenomen dat de ene op de vloer van hem was en pakte het op. Het kan aannemelijk van iemand anders zijn en het kan veel eerder zijn gevallen.

later leren we dat de anjers een zeldzame soort zijn, die speciaal voor Benedictus wordt gekweekt door zijn vrouw in hun tuin. Ik denk dat dit punt verder had kunnen worden uitgewerkt. Het zou gemakkelijk zijn geweest voor het script om een verwijzing naar deze bijzondere anjers zijn absoluut uniek voor de regio en dat degene gevonden op de plaats delict alleen kan zijn gekomen uit Janice ‘ s tuin. Op die manier zou Benedict veel minder ruimte hebben in een rechtbank. Zijn schuldbekentenis lijkt een te handige manier om deze zwakke gotcha over te nemen, wat een onbevredigende finale oplevert.

“voor mijn geld, de centrale aanwijzing is gewoon niet overtuigend genoeg. Ik denk niet dat Benedict zou toegeven aan het bewijs van de reversbloem.”

met de anjer aanwijzing in gedachten, heb ik een verleidelijk alternatief pad de episode had kunnen volgen om te leiden tot een veel meer vernietigende aanklacht tegen Benedict. De dropped bloem op de plaats delict zou centraal blijven – maar in dit geval zou Benedict niet terugkeren naar de plaats delict om het te krijgen, in plaats daarvan zijn verlies niet opmerken. Het hele symfonieorkest zou normaal roze anjers dragen en Benedict ‘ s afwezigheid op concertbeelden zou Columbo waarschuwen voor zijn mogelijke schuld.Echter, zonder te kunnen verifiëren dat iedereen in het orkest een bloem droeg, zou de luitenant onzeker blijven over de identiteit van de moordenaar totdat nader onderzoek van de bloem onthulde dat het een speciale soort was – het soort dat alleen door Janice Benedict speciaal voor haar man werd gekweekt. Dat zou Benedict absoluut binden aan de plaats van de misdaad, terwijl hij aan het einde van de aflevering het tapijt volledig onder hem vandaan trok. Hoewel het enige substantiële herziening van het script nodig zou hebben, denk ik dat dit scenario goed had kunnen werken.

de anjer aanwijzing faalt om volledig te bloeien * titter*

iets anders dat misschien aangescherpt had kunnen worden was Benedict ‘ s roekeloze aanpak om de moord op te zetten. Voor we het niet vergeten, hij neemt een verdomd veel kansen om naar Jennifers huis te komen vanuit de Hollywood Bowl, in een zeer opvallende outfit terwijl hij rond jogde op klaarlichte dag, en dan zijn extreem gedenkwaardige auto parkeren vlak om de hoek van het huis van het slachtoffer! Als er niets anders is, moet je zijn chutzpah bewonderen maar ik vind zijn acties niet erg plausibel als het vermijden van aandacht zijn doel was.

toch kan ik begrijpen waarom veel fans van Etude In Black houden. Het heeft een aantal prachtige momenten en is misschien wel de meest ambitieuze episode sinds Ransom for a Dead Man. Het is bijna filmisch in omvang, met zijn uitgebreide gebruik van locatie opnames en de epische orkestpartituur – met Chopin, Beethoven en Mozart – waardoor het een niveau boven de meeste afleveringen in termen van productiewaarden.

“ik ben geen expert, maar moet het stokje van een dirigent niet worden gestreeld in plaats van gehanteerd?”

Cassavetes’ vriendschap met Falk was een cruciale factor in hem het nemen van de rol van Alex Benedict en zijn casting was een serieus high-profile one door televisiestandaarden. Eerlijk gezegd, lijken de twee te genieten van elkaars gezelschap, hoewel ik niet het gevoel heb dat ze op dezelfde manier zingen als Falk en Jack Cassidy doen. En hoewel het een relatief klein probleem is, kan ik het niet helpen te denken dat Cassavetes een beetje harder had kunnen proberen om eruit te zien alsof hij echt wist hoe hij een orkest moest dirigeren.

ik ben geen expert, maar moet het stokje van een dirigent niet eerder worden gestreeld dan gehanteerd (geen dubbele bedoelingen bedoeld)? Toch zijn Cassavetes’ armbewegingen zo stijf en steil als ze komen-en bij lange na niet op tijd bij de muziek. Het is alsof zijn enige richting was: doen alsof hij een orkest heel slecht dirigeert. zo ja, dan heeft hij zijn instructies naar de letter uitgevoerd. Hij is zeker geen partij voor deze kerel….

het kaliber van de ondersteunende cast was ook voldoende groot. Cassavetes is indrukwekkend genoeg, maar om Silver screen godin Myrna Loy ook gracing de aflevering was een echte coup. Het spelen van Janice ‘s moeder Lizzi Fielding, Loy’ s rol was een kleine, maar de charisma en autoriteit die ze bracht kan niet worden overschat. Ik durf het te zeggen, Etude had kunnen profiteren van een paar minuten van haar tijd.Blythe Danner was ook een hit als de kwetsbare Janice Benedict, in de hoop dat haar man niet echt de git was die ze denkt dat hij is. Danner, die toen zwanger was van dochter Gwyneth Paltrow, was sympathiek zonder ooit zielig te zijn. Men voelt Janice heeft de morele vezel om terug te stuiteren van deze klap en weer op te gaan met haar leven op een bepaald punt – iets dat niet altijd kan worden gezegd voor de vele verguisde vrouwen van de bredere serie.Er zijn zelfs cameo ‘s voor the awesome Jimmy McEachin, als Benedict’ s sidekick William, en Pat Morita (AKA Mr Miyagi) als de mysterieus getitelde ‘House Boy’, die Columbo toelaat in de Benedict residence, dus er is genoeg om de enthousiaste kijker te verrassen en verrukken. En, last but not least, we verwelkomen ‘Dog’ in de kudde. De lieve mutt zou gaan om de harten van miljoenen kijkers te winnen en er is veel plezier te hebben tijdens zijn debuut als Columbo worstelt om grip te krijgen op de verantwoordelijkheid van huisdier eigendom.

Myrna Loy: geweldig in dit en al het andere!

bijna het enige personage dat ergert is de vroegrijpe Audrey – Jennifer ‘ s pre-tienerbuurman wiens brutale houding ten opzichte van Columbo en zijn gebrek aan huisdier-neigende skillz snel begint te raspen. Voor mij zijn haar scènes bijzonder ontoereikend om de injectie van humor te geven waarvan ik vermoed dat het de bedoeling was.

dus daar hebben we het. Etude is een interessante studie. Aan de ene kant majestueus, dynamisch en een heel verbazingwekkende intentieverklaring voor het seizoen. Aan de andere, het is versmolten in plot gaten die voorkomen dat het leveren van de sucker punch de weelderige instellingen en grote budget ingesteld voor.

als gevolg daarvan heeft het me nooit volledig overtuigd. Het hart wil van Etude in het zwart houden. Het hoofd, zoals Janice Benedict die verdacht naar haar man kijkt, kan zich nooit volledig binden. Het is dus een warm applaus aan het einde van de aflevering, in plaats van een verrukkelijke 13 minuten durende staande ovatie. Sorry Maestro …

wist u dat?Hoewel Nicholas Colasanto (alias ‘Coach’ in gejuich) officieel wordt gecrediteerd met het regisseren van Etude in het zwart, wordt op straat gezegd dat zowel Falk als Cassavetes het leeuwendeel van de bestuursfuncties op zich namen. En dat is een vrij coole gedachte…

Hoe beoordeel ik ze tot nu toe

we hebben nu een echte top 10 van afleveringen uit de recensies tot nu toe en, trouw aan de gevoelens die hierboven zijn geuit, is Etude gevallen in een soort halverwege huis. Het is nog steeds een goodie, maar niet zo goed als het misschien had moeten zijn. Lees een van mijn eerdere beoordelingen door te klikken op de onderstaande links.

1. geschikt om in te lijsten
  2. moord volgens het boekje
  3. de dood leent een Hand