avsnitt recension: Columbo Etude in Black

17 September 1972 markerade ‘Return of the Mac’, för att inte tala om bilen, cigarren och de excentriska sätten. Yessir, Columbo var tillbaka för en hett efterlängtade andra säsongen, sju månader efter säsong 1 avrundas.

TV-showuppställningar kom inte mycket starkare. Att gå med i Peter Falk var skärmikoner John Cassavetes och Myrna Loy, liksom framtida superstjärna Blythe Danner. Även serieskapare Dick Levinson och Bill Link hade flyttat på övervåningen, Avsnittet skrevs av Steven Bochco; hjärnan bakom mord av boken.

hittills så bra, då, men lever Etude in Black upp till hype? Låt oss tillämpa våra boutonnieres, bläddra igenom vårt hundnamns ordbok och byta ut våra massiva robotledande armrörelser för att ta reda på om det kommer att bli en stående ovation eller en Bronx cheer vid episodens slut…

löjtnant Columbo: Peter Falk
Alex Benedict: John Cassavetes
Lizzi Fielding: Myrna Loy
Jennifer Welles: Anjanette Comer
Paul Rifkin: James Olson
William: James McEachin
Audrey: Dawn Frame
Huspojke: Pat Morita
och introducerar… hund!
regisserad av: Nicholas Colasanto
skriven av: Steven Bochco
betyg av: Dick de Benedictis

Episode synopsis – Columbo Etude in Black

Musikalisk Maestro Alex Benedict (John Cassavetes) har ett problem – och ett som hotar hans glittrande karriär som kändisdirigent. Han har varit stoj med lår avslöjande pianisten Jennifer Welles, som tror att deras primal kärlek kommer att ge större näring till Benedict själ än hans ‘säker’ äktenskap med Janice (Blythe Danner) och zillions dollar sade äktenskapet berättigar honom till.

täck låren, strumpet! Detta är en familj show…

Jennifer-uppenbarligen inte en bra domare av karaktärer – har fel. Benedict kläcker en dastardly komplott för att befria sig från elfenbenens klingande problemskapare. Lämnar sin Jag på en smutsig mekaniker butik, Benedict får en hiss till Hollywood Bowl med fru Janice att börja sin prep för kvällens symfoni.

efter att ha bossat några underlings runt, går Benedict till sitt omklädningsrum för en tupplur. Och när vi säger ‘tupplur’, vad vi egentligen menar är iskall, överlagt mord. Innan mordet, dock, Benedict har en del arbete att göra. Han har redan förfalskat en självmordsbrev från Jennifer, så donerar en otroligt iögonfallande och minnesvärd förklädnad av en lång beige trenchcoat och stora solglasögon, Benedict sätter ut från skålen och joggar – i brett dagsljus inte mindre – tillbaka till bilverkstaden.

“Musikalisk maestro Alex Benedict har plockat med lår-avslöjande pianist Jennifer Welles.”

han går in via ett fönster på den rankaste toaletten i TV-historien och hoppar med säkerhet in i sin extremt iögonfallande och minnesvärda Jaguar, som han kör till Jennifers hus och parker bokstavligen runt hörnet. Nämnde jag redan att allt detta görs i dagsljus? Benedict har bollar, jag ska ge honom det …

gå in i huset, Benedict pashes med Jennifer, som ger honom ett ultimatum: berätta för din fru om oss, eller Jag kommer! Han försäkrar henne att han kommer att bryta de dåliga nyheterna till Janice ASAP, och uppgifter Jennifer med att spela en värmande Dinty på piano. När hon tvingar, lindar Benedict en tung askkopp i en trasa och klockar henne runt baksidan av svensken med den. Han har 99 problem, men Jennifer Welles är inte en av dem längre…

Benedict planterar den falska självmordsnoten i Jennifer ‘ s skrivmaskin, lyfter sin halta RAM in i köket och slår på ugnsgasen så att det ser ut som om hon tog sitt eget liv. Han återvänder sedan sin bil till garaget, till synes inte med tanke på vägmätaren kommer att visa körsträckan ökning.

han är behiiiiind yooooou!

det perfekta brottet? Knappast, Maestro. Samtidigt lyfta Jennifer drabbade ram från pianot, Benedict boutonnier-en kontrollampa rosa nejlika – har fallit till golvet. Han har inte märkt, och det är det enda som kan knyta honom till scenen (om du utesluter förklädnaden, bilens körsträcka, verkstadsinbrottet etc, etc). Kommer det att komma tillbaka för att hemsöka honom?

timmar passerar … säkert tillbaka i skålen, Benedict informeras om att en av hans musiker inte har dykt upp för konserten. Vem? Ingen annan än Jennifer Welles, förstås. Flyger in i ett humör, beställer Benedict en omedelbar förändring av konsertprogrammet medan han rasar på Jennifer brist på tillförlitlighet. Hans egen förmåga att resa sitt telefonnummer från spetsen av tungan varnar sin hustrus misstankar, men som kämpar för att behålla sin tro på sin man för resten av episoden.

det är nu som löjtnant Columbo kallas till handling. Han är hos veterinären att få ett skott för sin nya hund – en slarvig bassethund som han räddade från pundet – när han får en kallelse för att komma till Jennifers hus där hon har hittats död.

“allt han gör är att sova och dregla”: “Dog” debuterade i Etude in Black

även om alla tecken pekar på ett självmord, stör små saker omedelbart Columbo. Varför skulle någon så begåvad och vacker vilja ta sitt eget liv? Och om hon älskade sitt husdjur kakadua så mycket, varför skulle hon låta det dö av gasförgiftning också?

uppkomsten av Alex Benedict i huset ger också lite eftertanke för Columbo när han bevittnar Maestro som plockar upp en blomma från golvet nära pianot och fäster den på hans kavajslag. Benedict hävdar att det föll av när han tog bort kappan där och då. Om Columbo vet annars säger han inte det, även om det inte är den typ av detalj som normalt undviker honom.

scenen återupplivas ytterligare som berusad trumpeter Paul – en tidigare älskare av Jennifer ‘ s-snubblar på scenen och bråkar om hur det inte finns något sätt Jennifer skulle ta sitt eget liv. Den ordspråkiga tomten är väl och verkligen förtjockande.

återstående inkonsekvent verkar inte vara bland Benedicts starka punkter

när Columbos undersökningar fortsätter, faller vi i samma härliga mönster som showen så enamored oss med i säsong 1. Löjtnanten fäster sig till sin misstänkte och söker sin (ofta löjliga) åsikt i alla fall, och är där varje gång Benedict vänder sig om och oroar honom på Bilgården, i sitt hem och på sin arbetsplats.

han söker även hjälp från en osannolik källa: young Audrey, Jennifer brådmogen granne (för ‘brådmogen’ läsa ‘irriterande’). Hon säger att hon kan identifiera Jennifer kärlek intresse, som är någon från orkestern. Känner triumf, Columbo piskar henne till en orkestersession. Kan hon identifiera Jennifer älskare? Du slår vad om att hon kan! Bara skämtet är på Columbo den här gången, som Audrey IDs drunkard Paul istället för Benedict.

“löjtnanten får en av hans varumärke lyckliga raster när han återvänder till veterinären för att få ett boosterskott för hunden.”

löjtnanten ger inte upp så lätt, och han får en av hans varumärke lyckliga raster när han återvänder till veterinären för att få ett boosterskott för hunden. En omkörning av Benedict-konserten från föregående vecka är på luft och den lömska detektiven kan äntligen låsa in några hårda bevis.

Columbo kallar Benedicts till Hollywood Bowls inspelningsstudio för att titta på några videoband från den tidigare konserten och gör sitt fall. Titta!’han påpekar under en frysram. Benedict har inte en blomma i hans kavajslag under konserten.

så vad kommer svaret från Benedict. Jag bär inte alltid en. Men du plockade upp en från golvet i Jennifer Welles hus, påpekar Columbo. Det är ditt ord mot mitt, retorts Benedict, och jag kommer inte ihåg det alls.

“jag älskar dig.”Benedicts gripande avskedsord till fru Janice

vad sägs om detta, säger Columbo, blinkande upp bilder av Benedict talar till media i efterdyningarna av hennes död avslöjas. En annan frysram visar tydligt en nejlika i hans kavajslag. Var kom det ifrån? När Janice vägrar att backa upp Benedict påstående att hon fäst den på honom direkt efter konserten, spelet är upp. Benedict viskar kärleksord i sin hustrus öra och hälsar Columbo och låter sig eskorteras ner i staden.

efter att ha kontrollerat att fru Benedict tas om hand, tar Columbo sin plats för att se konsertens fullständiga omkörning när krediterna rullar…

Etude in Black ‘ s best moment: ätpinnar vid skålen

kanske kommer Columbo att ersätta Jennifer Welles vid nästa konsert?

Ingenting slår det enkla nöjet att se Columbo hänge sig åt några fräcka ätpinnar på en öde Hollywood-skål.

det är inte bara charmigt i sig, men ögonblicket leder också till en läcker, utökad hypotetisk debatt mellan löjtnanten och Benedict om huruvida Maestro kunde ha begått brottet och slutar med att Columbo krossade Benedicts impregnerbarhet genom att avslöja att hans överordnade låter honom undersöka fallet som ett mord. Det finns även en klassisk ‘bara en sak…’ kastas in för gott mått. Lovely stuff …

Min ta på Etude in Black

efter att ha tagit många fans åsikter i frågan under en period av år är jag fullt medveten om att Etude är uppskattad av en hög andel Columbo fans. Många betygsätter det till och med som deras enda favoritavsnitt. Så det är med en tyst röst och skyldig hjärta som jag måste avslöja att jag inte gillar det så mycket. Om jag inte omedelbart har tappat din respekt och uppmärksamhet är jag tacksam. Och om du hör mig, Jag ska ange mitt fall.

Etude i svart markerade det första avsnittet (piloter uteslutna) med längre 90+minuters körtid, vilket skulle ha varit 2 timmar på nätverks-TV inklusive annonser. Säsong 1 avsnitt sprang i cirka 75 minuter vardera (90 minuter med annonser) och var nästan alla perfekt tempo. Men Columbo var en sådan hit, nätverket, NBC, insisterade på några längre avsnitt för att maximera reklamintäkterna.

NBC behövde de extra annonsavbrotten för att betala för Cassavetes utseendeavgift

många Columbo purister, inklusive mig själv, tror att flytten var ett misstag. Det ledde till utbredd stoppning av scener i de längre episoderna. Berättelserna hade en tendens att sakta och potentialen att förlora tittarnas uppmärksamhet. Det är ingen slump att några av mina personliga topp 10 Columbo episoder är ‘långa’ sådana.

och medan Etude var den första av dessa längre episoder, lider den mindre än några som följde det eftersom, till skillnad från efterföljande långa episoder, var Etude ursprungligen avsedd som en vanlig längdöverföring. Faktum är att 75-minutersversionen sändes i Kanada innan en utökad klippning var foisted på amerikanska publik, men medan det finns några scener tillagda för vaddering, har scenerna inte blivit vadderade. Det är en viktig skillnad.

i senare avsnitt blev det tydligt att det inte alltid fanns tillräckligt med material för att motivera den längre körtiden. Så scener som kunde ha tävlat igenom drogs ut till n: e graden. Tänk på Carsinis realtidsbilmanövrering i någon gammal hamn i en Storm; den oändliga garageutredningsscenen i kandidat för brott; och den plågsamma väntan på datorskrivaren i träning i dödsfall.

“Etude in Black är utan tvekan den mest ambitiösa episoden sedan Ransom for a Dead Man.”

dessa episoder skadas av den längre körtiden eftersom scener blir en borrning – något som i stor utsträckning undviks i Etude. Även om det är lätt att identifiera scener i Etude som verkar ha lagts till senare, är de faktiskt inte dåliga i sig. Scenen där Columbo faller in på Benedict i sitt eget hus är ett utmärkt exempel. Det är ett klassiskt oroande drag av löjtnanten, besöker hans stenbrott i sin egen bakgård medan han aldrig ställer en enda fråga som är relevant för fallet – och lämnar med en autograf för sin fru.

scenen äter upp mer än fem minuter utan att uppenbarligen utveckla handlingen alls. Det är roliga saker, men det är inte absolut nödvändigt – och var inte en del av den ursprungliga berättelsen. Cassavetes kortare frisyr är ett bevis på att det filmas veckor senare och skärs in för att stöta på körtiden.

Ursäkta mig, men vad betalade du för den frisyren?

jag har aldrig sett den kortare versionen av Etude, men författaren Bochco och Falk själv erkände båda att den extra körtiden inte gjorde det. Jag tycker att det är ett avsnitt som jag kämpar för att verkligen förbinda mig till hela tiden. Ändå är dess längd inte den enda anledningen till att Etude förblir i utkanten av mina Columbo-favoriter. För mina pengar är den centrala ledtråden inte tillräckligt övertygande. Jag tror inte att Benedict skulle gräva in på bevisen på lapelblomman. Visst, det ser inte bra ut, men det saknar att fördöma honom.

jag liknar det med mord av boken. Ken Franklin kunde ha pratat sig ut ur den fixen på en sekund. På samma sätt hade Benedict en väg ut. Eftersom han ofta bär en nejlika och just hade tagit av sig kappan, kunde han helt enkelt ha antagit att den på golvet var hans och plockade upp den. Det kunde troligen tillhöra någon annan och kunde ha tappats mycket tidigare.

vi lär oss senare att nejlikorna är en sällsynt typ, som odlas specifikt för Benedict av sin fru i deras trädgård. Jag tror att denna punkt kunde ha arbetat ytterligare. Det hade varit lätt för manuset att inkludera en hänvisning till att dessa nejlikor var helt unika för regionen och att den som hittades på brottsplatsen bara kunde ha kommit från Janices Trädgård. På så sätt skulle Benedict ha mycket mindre vridningsrum i en domstol. Hans erkännande av skuld verkar för bekvämt ett sätt att skriva över denna ganska svaga gotcha, vilket ger en otillfredsställande finale.

“för mina pengar är den centrala ledtråden inte tillräckligt övertygande. Jag tror inte att Benedict skulle gräva in på bevisen på lapelblomman.”

med nejlikan i åtanke lade jag fram en spännande alternativ väg som episoden kunde ha följt för att leda till en mycket mer fördömande åtal mot Benedict. Den tappade blomman på brottsplatsen skulle förbli central – men i det här fallet skulle Benedict inte återvända till brottsplatsen för att få den, istället inte märka hans förlust. Hela symfoniorkestern skulle normalt ha rosa nejlikor och Benedict är frånvarande på konsertfilmer skulle varna Columbo till hans potentiella skuld.

men utan att kunna verifiera att alla i orkestern hade på sig en blomma, skulle löjtnanten förbli osäker på mördarens identitet tills närmare granskning av blomman avslöjade att det var en speciell sort – den sort som bara odlades av Janice Benedict specifikt för sin man. Det skulle absolut knyta Benedict till brottsplatsen, medan du drar ut mattan helt under honom i slutet av episoden. Även om det skulle ha krävt en väsentlig omarbetning av manuset, tror jag att det här scenariot kunde ha fungerat bra.

carnation clue misslyckas med att helt blomma * titter*

något annat som kanske kunde ha skärpts var Benedicts hänsynslösa inställning till att inrätta mordet. För att vi inte glömmer, tar han en massa chanser att komma till Jennifer ‘ s hus från Hollywood Bowl, bär en extremt iögonfallande outfit när han joggade om i brett dagsljus och parkerar sedan sin extremt minnesvärda bil precis runt hörnet från offrets hus! Om inget annat måste man beundra sin chutzpah men jag anser verkligen inte att hans handlingar är mycket troliga om man undviker uppmärksamhet var hans mål.

men för allt detta kan jag förstå varför många fans älskar Etude in Black. Det har några fantastiska stunder och är utan tvekan den mest ambitiösa episoden sedan Ransom for a Dead Man. Det är nästan filmiskt i skala, med sin omfattande användning av platsskytte och den episka orkesterpoängen – med Chopin, Beethoven och Mozart – sätter den en nivå över de flesta episoder när det gäller produktionsvärden.

“jag är ingen expert, men är inte en dirigents stafett tänkt att smekas snarare än utövas?”

Cassavetes vänskap med Falk var en avgörande faktor för att han skulle ta rollen som Alex Benedict och hans gjutning var en allvarligt hög profil enligt TV-standarder. Sann att bilda, de två verkar frossa i varandras sällskap, även om jag inte känner att de zing på samma sätt Falk och Jack Cassidy göra. Och medan det är en relativt liten gripe, kan jag inte låta bli att tänka Cassavetes kunde ha försökt lite svårare att se ut som om han verkligen visste hur man utför en orkester.

jag är ingen expert, men är inte en dirigents baton tänkt att vara caressed snarare än wielded (inga dubbla entenders avsedda)? Ändå är Cassavetes armrörelser lika styva och stiliga som de kommer – och ingenstans nära att vara i tid med musiken. Det är som om hans enda riktning var: låtsas att dirigera en orkester riktigt dåligt. i så fall utförde han sina instruktioner till punkt och pricka. Han är verkligen ingen match för denna kille…

kalibern för den stödjande rollen var också lämpligt stor. Cassavetes är imponerande nog, men att ha Silver screen gudinnan Myrna Loy också pryda episoden var en riktig kupp. Spelar Janices mamma Lizzi Fielding, Loys roll var liten men karisma och auktoritet hon tog med kan inte överdrivas. Vågar jag säga det, Etude kunde ha dragit nytta av några minuter av sin tid.

Blythe Danner var också en hit som den sårbara Janice Benedict, hoppas mot hopp om att hennes man inte var riktigt git hon misstänker att han är. Danner, som var gravid med dottern Gwyneth Paltrow vid den tiden, var sympatisk utan att någonsin vara patetisk. Man känner att Janice har den moraliska fibern att studsa tillbaka från detta slag och komma tillbaka med sitt liv någon gång – något som inte alltid kan sägas för de många felaktiga fruarna i den bredare serien.

det finns till och med cameos för den fantastiska Jimmy McEachin, som Benedict sidekick William, och Pat Morita (AKA Mr Miyagi) som den mystiskt titeln ‘House Boy’, som tillåter Columbo in i Benedict-bostaden, så det finns mycket att överraska och glädja den angelägna tittaren. Och sist men inte minst välkomnar vi ‘hund’ i veckan. Den älskvärda mutt skulle gå på att vinna hjärtan miljontals tittare och det finns gott om kul att vara hade under sin debut som Columbo kämpar för att komma till rätta med ansvaret för djurägande.

Myrna Loy: fantastiskt i detta och allt annat!

bara om den enda karaktär som irriterar är brådmogen Audrey – Jennifer pre-teen granne vars sassy inställning till Columbo och hans brist på pet-tending skillz börjar snabbt att riva. För mig, hennes scener singularly misslyckas med att ge injektion av humor som jag misstänker var avsikten.

så där har vi det. Etude är en intressant studie. Å ena sidan majestätisk, dynamisk och en ganska fantastisk avsiktsförklaring för säsongen. Å andra sidan är det mired i plothål som förhindrar att det levererar sucker punch de överdådiga inställningarna och den stora budgeten ställer in den för.

som ett resultat har det aldrig helt vunnit mig. Hjärtat vill älska Etude i svart. Huvudet, som Janice Benedict misstänkt tittar på sin man, kan aldrig helt begå. Så det är varmt applåder vid episodens slut, snarare än en rapturös 13-minuters stående ovation. Ledsen Maestro…

visste du?

även om Nicholas Colasanto (AKA ‘Coach’ i Cheers) officiellt krediteras för att ha regisserat Etude i svart, är ordet på gatan att både Falk och Cassavetes tog lejonens andel av regissörsuppgifter. Och det är en ganska cool tanke…

hur jag betygsätter dem hittills

vi har nu fått en verklig topp 10 av episoder från recensionerna hittills och, sant mot känslor som uttrycks ovan, Etude har fallit in i ett slags halvvägs hus. Det är fortfarande en goodie, men inte riktigt så bra som det kanske borde ha varit. Läs någon av mina tidigare recensioner genom att klicka på länkarna nedan.

1. lämplig för inramning
  2. mord av boken
  3. döden Ger en Hand