Citrus Series Review

citrus manga 2012 är en av de mest älskade i sin genre och det var spännande att få en anime-anpassning i vinter 2018-säsongen. Sedan min besvikelse när jag tittade på Netsuzou Trap såg Citrus mer lovande ut, men den alarmerande förutsättningen för en romantik mellan två styvsystrar var inte säker på vad jag var ute efter.

Synopsis

Yuzu Ahiara flyttar till en ny stad på grund av sin mors omgifte. Ny skola, ny plats, en ny start. En all-girls skola och inga pojkar lät bra. På Yuzus första skoldag får hon sig redan i trubbel eftersom hennes fashionabla klädkänsla inte möter skolans konservativa kod och ständigt stöter på huvudet med skolrådets president Mei. Till Yuzus överraskning är Mei hennes nya styvsyster. När de två lär sig mer om varandra, Yuzu börjar falla för sin nya styvsyster, när hon aldrig varit kär själv.

Plot

det var inget nytt för mig från tidigare andra yuri-serier jag har sett. Det var två tjejer som blev kär och mycket drama. Citrus visade sig dock inte vara all tvålopera. Detta är inte att säga att det inte fanns någon och Yuzu och Mei barndomsvänner, var verkligen irriterande. Himeko Meis barndomsvän var en prissy sak. Allt i vördnad för ‘Lägg märke till mig Senpai’ framför Mei. Mot slutet av serien var Himeko tolerabel.
kom inte igång med Yuzus barndomsvän, Matsuri. Inom några minuter efter hennes introduktion tyckte jag inte om henne. Matsuris intrigerande att ha Yuzu för sig själv visade sig vara barnslig och meningslös. Jag satt där och tänkte för mig själv, ‘ varför är till och med en karaktär som Matsuri i detta? Hon var en skamfläck. Hennes japanska röst i subversionen var Gud hemskt. Matsuri lät som en trasig skivspelare.

jag kunde se ingripande av barndomsvänner kommer från miles away och det blev tråkigt efter ett tag. Men det värsta hindret som kom var rätt i slutet: tvillingarna Nina och Sara. De var meningslösa att ha och störde förhållandet mellan Yuzu och Mei. Jag erkänner tvillingarna gav Mei och Yuzu push de behövde… tyvärr i slutändan. Sara blir kär i Mei vid första ögonkastet … Mei dejting henne kort. Det var löjligt. Av alla hinder som försökte bryta isär Mei och Yuzus växande förhållande, tvillingarna tar hem priset för det värsta försöket. Som helhet var Himeko, Matsuri, Nina och Sara karaktärer för vilka jag till slut inte gav en flygande apa om.
seriens huvudfokus var Yuzu och Meis växande relation som fortsatte trots alla hinder. Särskilt från Meis sida. Du lär dig snabbt att serien inte bara handlade om två tjejer som blev kär. Det var mycket konflikt. Mei var en psykologisk röra inuti; hon kände en längtan att känna sig behövd och älskad. Flickan hade förtroendeproblem, därmed hennes kalla, hårda väg mot andra. Det berodde på Meis strikta uppväxt och drivande mål att lyckas med sin far när han övergav sin ordförandeposition och toddled för att se världen. Mei tappade synen på sig själv och kände sig ensam. Hon var tvungen att lyckas där hennes far inte gjorde det.
Yuzu tog värme till Mei. Men Mei gjorde det aldrig lätt för Yuzu och var mycket skyddande för sig själv.. Yuzu var en bedårande, kärleksfull tjej, men hennes obeslutsamhet skulle vara min enda nikpik om hennes karaktär. Jag trodde att hon var mycket sympatisk och samma sak gäller för sin vän Harumi. Hands down Harumi var faktiskt min favoritkaraktär på grund av hennes utgående, rolig personlighet. Det var roligt ibland och var svårt att inte älska hennes karaktär.
Citrus började bra men sedan blev det surt för mig mot slutet. Bland alla tvålopera, fortfarande Citrus höll mig engagerad, trots vissa motvilja mot vissa tecken. Mei och Yuzus förhållande var intressant att se hur det skulle spela ut. Det är lätt att känna en relatable anslutning för Mei och Yuzu när det gäller kärlek. Det är svårt att uttrycka sina känslor. På punkter glömmer jag … de ska vara styvsystrar. Jag låtsades glömma, inte vill erkänna att jag sugs in i serien.

konst och musik

jag har blivit ett fan av Studio passiones animationsstil. Allt från karaktärsdesign till bakgrunder var visuellt ljusa och vackert tonade. Allt såg glansigt ut hela tiden. Jag blev kär i Öppningstemat till Citrus så snart jag hörde kvinnliga sång. Jag visste att det var bandet nano RIPE som också gjorde öppningen för Hanasuka Iroha. Ledarsången hade en rolig twank-stil när hon sjunger och det var väldigt intressant.

teman och Trivia

visar tillgivenhet i Japan: i Japan är det inte vanligt att visa tillgivenhet offentligt. Att hålla händerna är inget problem. Men när det gäller saker som kyssar, du kommer att ses som för öppen. Japaner har en känsla av integritet och tror på att vissa känslor hålls privata.
Fall för: Citrus huvudtema var att du inte kan hjälpa vem du faller för. Yuzu är en karaktär som många kommer att känna sig kopplade till. Det spelar ingen roll om det är en tjej eller pojke du faller för, kärlek är kärlek.

Citrus i början hade mig hooked men då blev jag trött och väntade på att Mei och Yuzu bara skulle träffas. Usch, väntan på det var för mycket. Citrus var åtminstone bättre än Netsuzou Trap eftersom den serien inte var en bra representation för yuri-genren. Citrus å andra sidan var mer tamt. Det fanns scener mellan Mei och Yuzu där Mei med våld skulle kyssa Yuzu som i scenen under det första avsnittet där Mei band att konfiskera Yuzu-telefoner. Det verkar som överfall.
scener som detta fasade mig inte genom att tänka var en dålig representation. Om du har sett Netsuzou Trap var den representationen värre. Yuzus äkta känslor för Mei och komplexiteten i hur Mei är gjord för en helt mer intressant klocka. Det var söt Yuzu ser henne påverka på Mei utvecklas. Serien visade en äkta koppling när det kom till kärlek.

en sak jag måste lyfta fram är det halvnöjda slutet. Namnet passar showen som det var, i slutändan, bittersweet eftersom det jag hade väntat på att hända kände mig halvt gjort. Varför kunde det inte ha varit Mei som körde efter Yuzu? Inte tvärtom. Det skulle ha varit mycket mer dramatisk, inte detta slut på, ‘Oh okej… antar att vi kan datum nu. Yuzus obeslutsamhet hjälpte inte något av detta. Vid slutet av dagen, jag måste komma ihåg att de var styvsystrar…..* hosta *

det var Bittersöt trots allt

Plus:

• Animation vacker att titta på
  • japanska röster är perfekta för de flesta tecken Acceptera Matsuri
  • god tillväxt på Mei och Yuzus förhållande
  • anständig representation för yuri-genren

Minus:

• halv tillfredsställande slut
  • kärlek rival tecken saknar personlighet och var irriterande
  • Mei kalla sätt blir gammal på punkter
  • för mycket såpopera drama
  • Forcible kissing scener kan stänga av människor

Yuri fans kommer att gilla Citrus. Om det hade varit mindre tvålopera, skulle det inte ha mättat min njutningsfaktor. Jag gillar att Citrus innehöll en djup komplexitet i huvudpersonens parförhållande och täckte relatable frågor som tittare på förtroende och kärlek i allmänhet. Det är fortfarande definitivt värt klockan, med tanke på hur sällsynt det är för en yuri-anpassning att komma till stånd.

Citrus

Vinter 2018 | Anime Info / Simulcast

Lämna ett svar