‘Kollektiv uppfinning ‘(‘Dolyeon Byeoni)’: TIFF Review

efter att ha lagt ut denna översikt genom prolog, går filmskaparen sedan tillbaka till början för att fylla i detaljerna; blandningen av kronologi förblir något disorienting hela tiden. Sang-won, angelägen om att bevisa sina bonafides till sin redaktör (Jung In-gi), upptäcker Gu via Internet, i en berättelse publicerad i ett onlineforum av en kvinna som hävdar att hennes pojkvän har förvandlats till en fisk. Den kvinnan, Ju-jin (Park Bo-young), avslöjar att hon vände Gu in för en belöning – ” Varför kan jag inte? Det är ett kapitalistiskt samhälle!”.

Dr. Byun (Lee Byung-jun), forskaren som leder läkemedelsföretagets testprogram, tror att det han gör är för det större goda, även på bekostnad av en mans mänsklighet. Han är upprörd när hans produkt, “Vector 9″, går ut på marknaden till ett extravagant pris – en ” lyxartikel för topp 1%”. Gu flyr sina kopplingar, men bara kortfattat: den allmänna opinionen börjar vända sig mot honom efter film framträder utger sig för att visa Gu Onanerar under täcket medan leering lasciviously på en sjuksköterska. På en presskonferens avslöjar sjuksköterskan tårande att hon har mardrömmar om att bli våldtagen av en fisk.

Gu beordras att återvända till labbet för att återuppta testning (“Korea måste ha en global närvaro inom medicinområdet”, förklarar pressen) där han behandlas med förakt – och utan bedövning – när han genomgår ytterligare kliniska experiment. Gus far (Jang Kwang) och advokat (Kim Hee-won) är ute för sig själva och använder honom för att springa in i lukrativa karriärer. Till och med den vidögda Sang-won låtsas vara en dokumentärare istället för en journalist för att göra sitt namn. Berggrundsinstitutionerna är inte bättre: en evangelisk Kyrklig grupp får fiskmannen upp på scenen för att bli exorcised bara för att pastorn ska sluta slå honom runt gälarna. Gus misshandel är grov, men cartoonishly så; för unsubtle att vara kraftfull.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.